کلاس ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

کلاس ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  بیست و هشتم بهمن ماه تولد ابوالفضل صدیقی یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.

اهرم و انواع آن

با یاد و نام خدا

*اهرم چیست و انواع اهرم

=================== 

1- اهرم چیست؟ اهرم میله ی بلند و محکمی است که نقطه ای از آن به چیزی یا جایی تکیه داده می شود.

2- وقتی جسمی را هل می دهیم یا می کشیم، در اصل چه می کنیم؟ به آن نیرو وارد می کنیم.

3- اگرجسمی در جایی ساکن باشد، چه موقع حرکت می کند؟ وقتی به آن نیرو وارد شود.

4- به کمک اهرم می توان چیزهای سنگین را ...........  جابجا کرد. ( آسانتر )

5- چند اهرم را نام ببرید؟ در نوشابه بازکن، الاکلنگ، میخ کش، پیچ گوشتی، دستگیره ی در.

6- اهرم چند قسمت دارد نام ببرید؟ سه قسمت،

  الف- تکیه گاه.

  ب- قسمتی که نیرو به آن وارد می شود ( بازوی محرک ).

  پ- قسمتی که اهرم برجسم نیرو وارد می کند ( بازوی مقاوم ).

*اهرمها را براساس قرارگرفتن محل نیروی محرک، نیروی مقاوم و تکیه گاه، به سه دسته تقسیم می کنند.

1- اهرم نوع اول :

در اهرم نوع اول، تکیه گاه بین نیروی محرک و نیروی مقاوم قرار دارد. اهرم نوع اول دارای سه حالت است:

 الف- حالت اول : تکیه گاه در وسط نیروی محرک و نیروی مقاوم قرار دارد.یعنی بازوی محرک مساوی بازوی مقاوم است.در این حالت اهرم علاوه بر انتقال نیرو،فقط برای تغییر جهت نیرو به کار می رود برای درک چگونگی کار اهرم در این حالت، یک ترازوی دو کفه ای را در نظر بگیرید. وقتی به یک طرف ترازو نیرویی به سمت پایین وارد می شود ، آن سمت به طرف پایین و سمت دیگر به طرف بالا حرکت می کند.الاکلنگ و قرقره ی ثابت مثالهای دیگری از این نوع اهرم هستند.

 ب- حالت دوم : اگر بازوی محرک بزرگتر از بازوی مقاوم باشد یا به عبارت دیگر نیروی مقاوم ( جسم ) به تکیه گاه نزدیک تر باشد،علاوه بر انتقال نیرو و تغییر جهت نیرو، مقدار نیرو نیز افزایش می یابد و نیرو و انرژی کمتری برای تعادل مورد نیاز است. مانند دیلم، انبردست، میخ کش، قیچی باغبانی، قیچی آهن بری، دَم باریک و سیم چین.

 پ- حالت سوم : اگر بازوی مقاوم بزرگتر از بازوی محرک باشد یا به عبارت دیگر تکیه گاه به نیروی محرک نزدیکتر باشد علاوه بر انتقال نیرو و تغییر جهت نیرو، مسافت و سرعت اثر نیرو هم زیاد می شود یعنی نیرو با سرعتی بیش تر در مسافت بیش تری اثر می کند.(موجب صرفه جویی در زمان می شود) مانند: قیچی کاغذ بری و قیچی خیاطی.

توجه : در اهرم نوع اول در همه ی حالتها نیروی محرک و نیروی مقاوم در دوجهت مخالف حرکت می کنند. پس همیشه برای تغییر جهت نیرو به کار می روند.

2- اهرم نوع دوم :

در این نوع اهرم، تکیه گاه در یک انتهای اهرم است ونیروی مقاوم ( جسم ) بین تکیه گاه و نیروی محرک قرار دارد و چون بازوی محرک بزرگتر از بازوی مقاوم می باشد مقدار نیرو افزایش می یابد و نیرو و انرژی کمتری برای تعادل مورد نیاز است.

 در این نوع اهرم، نیروهای محرک و مقاوم در یک جهت حرکت می کنند بنابراین؛ از این نوع اهرم نمی توان برای تغییر جهت نیرو استفاده کرد. فرغون، فندق شکن، دربازکن نوشابه و چرخ دستی،  اهرمهایی از این نوع هستند.

 3- اهرم نوع سوم :

در این نوع اهرم، تکیه گاه در یک انتهای اهرم است و نیروی محرک ببن تکیه گاه و نیروی مقاوم است وچون بازوی مقاوم بزرگتر از بازوی محرک است پس مسافت و سرعت اثر نیرو افزایش می یابد .یعنی نیرو با سرعتی بیش تر در مسافت بیشتری اثر می کند( موجب صرفه جویی در زمان می شود)

در این نوع اهرم نیز، نیروهای محرک و مقاوم در یک جهت حرکت می کنند بنابراین؛ از این نوع اهرمها نمی توان برای تغییر جهت نیرو استفاده کرد. انبر، یخ گیر، جاروی فراشی، راکت تنیس، چکش، پتک، چوگان، گلف، موچین، قندگیر، پا در هنگام شوت کردن توپ، ساعد و بازوان انسان، قاشق، چنگال، داس، کلنگ و ... اهرم هایی از این نوع هستند.

  این مطلب برای مطالعه است و امیدوارم به شما در درک بهتر درس کمک کند. برای ادای امانت، آدرس مطلب را هم  ذکر می کنم.

  منبع :  http://www.amouzegar1.blogfa.com/post/25 

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  بیست و دوم بهمن ماه تولد آرتین رستمی یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  شانزدهم بهمن ماه تولد حسین صبوری یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.

مطالعات- زندگی در نواحی مختلف جهان

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس چهاردهم

  عنوان درس - زندگی در نواحی مختلف جهان

=========================   

1- رنگهای آبی روی نقشه نشانه ی چیست؟ اقیانوسها، دریاها و دریاچه ها.

2- قارّه ها چه هستند؟ خشکی های روی زمین را قارّه می گویند.

3- قارّه ها را نام ببرید؟ آسیا، اروپا، افریقا، استرالیا، امریکا و قطب جنوب.

4- پهناورترین و پرجمعیت ترین قارّه ی جهان چه نام دارد؟ آسیا.

5- پرجمعیت ترین کشورهای جهان چه کشورهایی هستند و در کدام قاره قرار دارند؟ چین و هند در قاره ی آسیا.

6- از هر قاره دو کشورنام ببرید؟

7- اقیانوسها چه هستند؟ اقیانوسها  چاله های بزرگی  در سطح زمین هستند که از آب پر شده اند.

8- اقیانوسها را نام ببرید؟  آرام، هند، اطلس، منجمد شمالی و منجمد جنوبی.

9- به نقشه های قارّه های جهان توجّه کنید. چرا نام اقیانوس آرام دوبار روی نقشه نوشته شده است؟ آیا دو اقیانوس آرام وجود دارد؟ خیر تنها یک اقیانوس آرام وجود دارد. چون اقیانوس آرام بسیار وسیع و بیش از نیمی از کره ی زمین بین قارّه های آسیا و امریکا را فراگرفته است، در نقشه در سمت شرق آسیا و غرب امریکا نام آن آمده است.

10- کدام قارّه ها به یکدیگر نزدیکترند؟ آسیا، اروپا و افریقا

11- کدام قاره ها جمعیت زیادی را در خود جا داده اند؟ آسیا، اروپا و افریقا.

12- کدام قارّه از دو تکّه تشکیل شده است؟ نام این دو تکّه چیست؟ قارّه ی امریکا، امریکای شمالی و امریکای جنوبی.

13- قارّ ه های امریکا و  استرالیا دیرتر از قارّه های دیگر شناخته شدند.

14- قارّه ی  قطب جنوب  نیز بسیار دیر کشف شد.

15- ساکنان قدیمی امریکا و استرالیا چه کسانی بودند؟ بومیان محلی.

16- بومیان اولیّه ی امریکا چه نام داشتند؟ سرخپوستان.

**** آیا می دانید :

1- قارّه ی امریکا توسط جهانگردی به نام  امریکو وسپوس  کشف شد و به همین علت  امریکا  نامیده شد.

2- دو کانال معروف در دنیا، کانال  پاناما و کانال  سوئز هستند.

3- کانال ها سبب کوتاهتر شدن راههای دریایی شده اند.

4- به کشورهای ایران، کوبت، عربستان، لبنان، عراق و سوریه  خاورمبانه می گویند زیرا این کشورها در وسط ( میانه ی ) نیمکره ی شرقی قرار گرفته اند.

5- به کشورهای شرقی قارّه ی آسیا،  شرق دور می گویند.

6- به اقیانوس آرام به حاطر وسعت زیاد آن  اقیانوس کبیر هم می گفتند.

7- به قارّه ی اروپا،  قارّه ی سبز  هم می گویند. 

8- بلندترین قلّه ی جهان قلّه ی   اِوِرِست   نام دارد که در رشته کوه   هیمالیا  بین دو کشور نپال و چین واقع است.

9- چرا در قطب جنوب شرایط برای زندگی انسان مساعد نیست؟ زیرا زمین های آن از یخ و برف پوشیده شده و اطراف آن را نیز آب های منجمد فراگرفته است.

10- شبه جزیره به چه سرزمینی گفته می شود؟ سرزمینی که از یک طرف به خشکی ارتباط داشته و از سایر جهات به آب محدود باشد.

11- دو شبه جزیره ی آسیا را نام ببرید؟ عربستان و هند.

12- بین آسیا و افریقا کدام دریا و کانال وجود دارند؟ دریای سرخ و کانال سوئز.

13- کانال سوئز کدام دریاها را به هم متصل می کند و در کدام کشور قرار دارد؟ دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می کند و در کشور مصر قرار دارد.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

مطالعات- پیداکردن مکانها روی کره ی زمین

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم

  عنوان درس - پیداکردن مکانها روی کره ی زمین

====================== 

1- اگر زمین را به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم به هر قسمت چه می گویند؟ نیمکره.

2- مدار چیست؟ مدارها دایره های فرضی هستند که با خط استوا موازی هستند. مدارها با فاصله ی مساوی و به موازات هم، از استوا تا قطب شمال و از استوا تا قطب جنوب کشیده شده اند.

3- آیا مدارهای زمین با هم مساویند؟ خیر هرچه به طرف قطب شمال یا جنوب برویم، مدارها کوچکتر می شوند.

4- بزرگترین مدار چه نام دارد؟خط استوا

5- خطّ استوا چیست؟ استوا خطی فرضی است که مانند کمربندی به دور زمین کشیده شده است و زمین را به دو نیمکره ی مساوی تقسیم می کند.

6- خطّ استوا زمین را به دو نیمکره تقسیم می کند. آنها را چه می نامند؟ نیمکره ی شمالی و نیمکره ی جنوبی.

7- نیم کره ی شمالی به کجا می گویند؟ نیمه ای از زمین است که بالای خط استوار قرار دارد.

8- نیمکره ی جنوبی به کجا می گویند؟ نیمه ای از زمین است که در زیر خط استوار قرار دارد.

9- نصف النّهار چیست؟ خط های فرضی که از قطب شمال تا قطب جنوب کشیده شده اند.

10- آیا نصف النهارها با هم مساوی هستند؟ بلی.

11- مهم ترین نصف النهار چه نام دارد و از کجا می گذرد؟ نصف النهار مبدا نام دارد و از دهکده ی گرینویچ در نزدیکی لندن می گذرد.

12- نصف النهار مبدا زمین را به دو نیمکره تقسیم می کند. آنها را چه می نامند؟ نیمکره ی شرقی و نیمکره ی غربی.

13- ایران در کدام نیمکره ها قرار دارد؟ نیمکره ی شمالی و شرقی.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

سوالات فصل هفتم علوم تجربی : بینی، زبان و پوست

  با یاد و نام خدا  

  سوالات فصل هفتم علوم تجربی  : بینی، زبان و پوست

=============

1- زبان اندام چه حسی است ؟ حس چشایی  

2- چگونه مزه ای را حس می کنیم ؟ هرگاه تکه هایی ( ذره هایی ) از جسم در آب دهان ما حل شود ما مزه ی آن را حس می کنیم.

3- بر جستگی های روی زبان چه نام دارد ؟ پرز های چشایی .

4- نام دیگر آب دهان چیست ؟ بزاق دهان

5-  چگونه مزه ی غذا را تشخیص می دهیم ؟ بعد از اینکه غذا در آب دهان ما حل می شد ، توسط پرزهای چشایی و عصب چشایی به مغز پیام فرستاده می شود و ما مزه ی غذا را تشخیص می دهیم .

6- مزه های اصلی کدامند ؟ شوری - ترشی - تلخی - شیرینی

7- آیا همه ی قسمت های زیان یک مزه را حس می کنند ؟ خیر هر بخشی از زبان یک مزه را حس می کنند .

8- آیا همه ی زبان طعم چیزها را احساس می کند ؟ خیر وسط زبان هیچ طعمی را حس نمی کند

9- قسمت های کناره ی زبان چه طعمی را حس می کند ؟ شوری و ترشی

10- نوک زبان چه طعمی را حس می کند ؟ شیرینی

11- ته زبان چه طعمی را حس می کند ؟ تلخی

12- چرا وقتی سرما می خوریم طعم غذا را به خوبی حس نمی کنیم ؟ زیرا در زمان سرما خوردگی سطح داخلی زبان و روی زبان خشک می شود و ذرات غذا روی زبان حل نمی شود و ما طعم آن را حس نمی کنیم.

13- زبان چگونه به مغز مربوط است؟ توسط عصب چشایی

---------------  

1- اندام حس بویایی چه نام دارد ؟ بینی

2- چگونه بوی چیزی را حس می کنیم ؟ ذراتی از جسم به همراه هوا وارد بینی ما می شود و در بخش نمناک بالای بینی حل می شود . توسط  عصب بویایی به مغز پیام می فرستاده می شود و ما بوی چیزی را حس می کنیم .

3- چرا وقتی که سرما می خوریم  بوی مواد را حس نمی کنیم؟ هنگامی که سرما می خوریم بخش داخلی بینی خشک می شود  و ذرات اجسام در آن حل نمی شود و ما بوی اجسام را حس نمی کنیم.

4- بینی چگونه به مغز مربوط است؟ به وسیله ی عصب بویایی

------------------ 

1- اندام حس لامسه چیست؟ پوست

2- پوست چه چیزهایی را حس می کند؟ پوست گرمی و سردی و نرمی و زبری وفشار و درد را حس می کند.

3- در پوست چه چیزهایی وجود دارد؟ گیرنده های گرما، سرما، زبری، نرمی و فشار، غده های چربی وعرق، رگهای خونی و ریشه ی مو وجود دارند.

4- آیا گیرنده های حسی در تمام نقاط پوست به یک اندازه هستند؟ خیر در برخی جاها مانند نوک انگشتان و لبها، گیرنده های حسی بیشتری وجود دارند.

5- چگونه چیزی را حس می کنیم ؟ وقتی چیزی روی پوست ما حرکت می کند یا با پوست ما تماس می گیرد و گیرنده ها به مغز پیام می فرستند 

6- پوست چه بخشهایی از بدن حساس تر هستند؟ چرا؟ نوک انگشتان و لبها حساس تر هستند زیرا در نوک انگشتان و لبها گیرنده های حسی بیشتری وجود دارد.

7- نابینایان با کمک چه حسی خواندن الفبای بریل را یاد می گیرند؟ حس لامسه.

8- پوست چگونه به مغز مربوط است؟ عصب لامسه

**** سوالاتی برای اطلاعات بیشتر :

1- چرا نابینایان برای خواندن حروف الفبای برجسته ی بریل از نوک انگشتان استفاده می کنند؟ چون پوست نوک انگشتان گیرنده های حسی بیشتری دارد و حساس تر است.

2- کار غده ی چربی چیست ؟ ترشح چربی از غده ی های چربی سبب می شود که پوست ما نرم بماند و خشک نشود .

3- کار غده های عرق چیست ؟ بخشی از مواد  زاید ازطریق عرق کردن از بدن خارج می شود - تبخیر عرق بدن را خنک نگه می دارد .

4- احساس درد چه فایده ای دارد؟ احساس درد سبب می شود که بدن ما نسبت به عامل ایجاد کننده ی درد واکنش نشان می دهد.

5- وسیله ای را نام ببرید که با حالتی شبیه به عرق کردن خنک می شود؟ کوزه - مشک آب.

6- چرا باید پوست را تمیز نگه داریم؟ تمیز نگه داشتن پوست سبب می شود که بخشی از مواد زاید بدن به همراه عرق دفع شود. تبخیر عرق سبب می شود بدن خنک گردد. ترشح جربی پوست را نرم نگه دارد.

7- فایده ی پوست چیست؟ اولین سپر دفاعی بدن است و از ورود میکروب به بدن جلوگیری می کند.

8- چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟ مواظب باشیم زخم نشود تا میکروبها وارد بدن نشوند. سطح پوست را تمیز نگه داریم تا عرق و چربی از بدن دفع شود. شستن مرتب پوست سبب می شود که چربی، عرق و سلولهای مرده ی پوست بیرونی روی پوست نمانده و بوی بد ایجاد نکنند. مواظب باشیم پوست دچار سوختگی توسط آب جوش یا اجسام داغ و یا نور شدید آفتاب نشود.

9- پوست چند بخش دارد؟ دو بخش، پوست درونی، پوست بیرونی نیز که دو بخش دارد، بخش درونی و بخش بیرونی که از سلولهای مرده تشکیل شده است.   

توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

سوالات فصل ششم علوم- گوش

  با یاد و نام خدا

  سوالات فصل ششم  : گوش

=============

1- آیا نسترن هنگام بازی فقط توپ را دید؟ خیر صدای دوستانش را هم شنید که به او گفتند توپ را برگرداند .

2- چگونه صدا را می شنویم؟ صدا توسط لاله ی گوش به مجرای شنوایی و پرده ی گوش را می لرزاند . این لرزش توسط استخوان های کوچک گوش به بخش حلزونی گوش می رسد و از آنجا از طریق عصب شنوایی به مغز می رسد و به این ترتیب صدا را می شنویم.

3- گوش از چند بخش تشکیل شده است؟ سه بخش، گوش بیرونی - گوش میانی - گوش داخلی ( بجز لاله ی گوش، بقیه ی بخشها درون کاسه ی سر قرار دارند ).

4- گوش بیرونی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟ لاله ی گوش- مجرای شنوایی ( سوراخ گوش ).

5- کار لاله ی گوش چیست؟ امواج صدا را جمع آوری می کند و به مجرای شنوایی ( سوراخ گوش ) می فرستد.

6- صدا چگونه پرده ی گوش را می لرزاند؟ امواج صدا به همراه هوا وارد مجرای شنوایی می شود و پرده ی گوش را می لرزانند.

7- کار پرده ی گوش چیست؟ بر اثر امواج صدا به لرزش در می آید.

8- اگر پرده ی گوش پاره شود چه اتفاقی می افتد؟  اگر پرده ی گوش پاره شود، براثر امواج صدا نمی لرزد و ما دیگر نمی شنویم.

9- گوش میانی از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟ پرده ی گوش -  استخوان های کوچک و بخش حلزونی.

10- کار استخوان های کوچک چیست؟ لرزش پرده ی گوش را به بخش حلزونی شکل منتقل می کند.

11- سمعک چیست ؟ دستگاهی است که صدا را تقویت می کند تا افراد که مشکل دارند بتوانند بهتر بشنوند.

12- چگونه از گوش خود مراقبت کنیم ؟ همیشه گوش خود را تمیز کنیم - باصدای بلند تو گوش هم حرف نزنیم- با کتاب یا وسیله ی دیگر به گوش ضربه نزنیم - جسم نوک تیز در گوش خود فرونکنیم. 

13- گوش چگونه با مغز ارتباط دارد؟ توسط عصب شنوایی.

   **برای مطالعه یبیشتر :

1- گوش به وسیله ی یک کانال به حلق مربوط است. کار این کانال چیست؟ این کانال سبب می شود فشار هوا در دوطرف پرده ی گوش یکسان باشد و در صداهای شدید، پرده ی گوش کمتر آسیب ببیند.

2- صدا یا صوت چگونه بوجود می آید؟ از لرزش شدید اجسام در هوا، صدا یا صوت به وجود می آید.

3- آیا در جایی که هوا نیست صدا تولید می شود؟ خیر در جایی که هوا نیست ( خلاء )؛ صدا تولید نمی شود.

4- مایع درون بخش حلزونی شکل چه کار می کند؟ توسط عصب شنوایی به مغز پیام می دهد. اگر شما حرکت شدید انجام دهید وضع این مایع به هم می خورد و شما حالت گیجی و عدم تعادل پیدا می کنید.

توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  هفتم بهمن ماه تولد امیرخسین شریفی یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.

مطالعات اجتماعی-حرکتهای زمین

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس سیزدهم

  عنوان درس - حرکتهای زمین

-------------------------------- 

1- زمین چه شکلی است؟ زمین کروی شکل است.

2- حرکت چرخشی زمین چیست؟ حرکت زمین به دور خودش را حرکت چرخشی زمین می گویند.

3- نتیجه ی حرکت چرخشی زمین چیست؟ پیدایش شب و روز.

4- شب و روز چگونه پدید می آید؟ براثر گردش زمین به دور خود، همیشه نیمی از زمین مقابل خورشید قرار می گیرد که براثر تابش نورخورشید روشن ( روز ) است و نیمه ی دیگر که نور خورشید به آن نمی تابد، تاریک ( شب ) است.

5- گردش زمین به دور خودش چقدر طول می کشد؟ 24 ساعت ( یک شبانه روز )

6- حرکت انتقالی زمین چیست؟ حرکت زمین به دور خورشید را حرکت انتقالی زمین می گویند.

7- نتیجه ی حرکت انتقالی زمین چیست؟ پیدایش چهار فصل.

8- یک بار گردش زمین به دور خورشید، چندروز طول می کشد؟ 365 روز ( یک سال )

9- شما تاکنون چندبار به دور خورشید، چرخیده اید؟ چگونه پی بردید؟

10- آیا زمین تنها به دور خورشید می چرخد؟ خیر زمین علاوه برچرخش به دور خورشید، به دور خودش نیز می چرخد.

11- وقتی می گوییم ظهر است، یعنی چه؟ یعنی زمانی که خورشید مستقیما بالای نقطه ای که ما ایستاده ایم ( بالای سر ما ) قرار گرفته است.

12- مسیر حرکت زمین به دور خورشید را چه می گویند؟ مدار.

**** آیا می دانید :

1- در ابتدای چه فصلهایی، طول شب و روز تقریبا مساوی است؟ بهار و پاییز.

2- کدام منطقه از زمین چهار فصل ندارد؟ چرا؟ منطقه ی استوایی. چون خورشید همیشه به آنجا یکسان می تابد. 

3- منظومه ی شمسی چیست؟ مجموعه ی خورشید و هشت سیاره که به دور آن می جرخند را منظومه ی شمسی می گویند.

4- خورشید از کدام جهت طلوع ودر کدام جهت غروب می کند؟ از مشرق طلوع و در مغرب غروب می کند.

5- حرکت چرخشی زمین از کدام سمت به کدام است؟  از سمت مغرب به سمت مشرق.

6- نام سیارات منظومه ی شمسی چیست؟ تیر ( عطارد )، زهره ( ناهید )، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.