کلاس ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

کلاس ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

آموزش ضرب مساحتی

   با یاد و نام خدا 

   اولیای عزیز سلام شب به خیر 

   با تبریک پیشاپیش شب یلدا که در حقیقت باید آن را جشن روشنایی دانست چون از این روز به بعد روزها طولانی تر خواهد بود، و با این امید که همیشه چراغ زندگیتان نورانی باشد، آموزش ضرب مساحتی را به صورت تصویری روی وبلاگ می گذارم. امیدوارم با پیگیری شما، اشکالات بچه ها برطرف گردد. 

  

 

 

 

سوالات فصل پنجم : حرکت بدن

  با یاد و نام خدا

  سوالات فصل پنجم : حرکت بدن

=============

1- اگر بازو و ساعد خود را لمس کنید، چه چیزهایی را زیر پوست خود حس می کنید؟ بخشهای سخت و نرمی را حس می کنیم.

2- فسمتهای نرمی که  زیر دست حس می کنید چه هستند؟ ماهیچه ها

3- بخشهای سفتی که  زیر دست حس می کنید چه هستند؟ استخوان ها

4- وقتی ساعد خود را خم می کنید، چه تفاوتی روی بازو و زیر آن حس می کنید؟ روی بازو برجسته و پشت آن صاف می شود.

5- وقتی ساعد را خم می کنید، ماهیچه های روو زیر بازو چه تغییری می کنند؟ ماهیچه ی روی بازو کوتاه شده و ماهیچه ی پشت بازو کشیده می شود.

6- استخوان ساعد چگونه به حرکت درمی آید؟ با حرکت دو ماهیچه ی روی بازو و ماهیچه ی پشت بازو.

7- ساعد دست از چند استخوان درست شده است؟ ساعد از دوبخش درشت نی و نازک نی درست شده است.

8- ساق پا از چند استخوان درست شده است ؟ ساق پا هم مانند ساعد از دوبخش درشت نی و نازک نی درست شده است.

9- ماهیچه چیست؟ ماهیچه همان گوشتی هستند که ما به عنوان غذا می خوریم.

10- ماهیچه ها به ............... وصل هستند ( استخوانها ).

11- وقتی ماهیچه کوتاه می شود چه اتفاقی می افتد؟ استخوانی را که به آن وصل است می کشد و استخوان به حرکت درمی آید.

12- ماهیچه ها چه می کنند؟ ماهیچه ها کارهایی مانند دویدن، پلک زدن، تنفس، حرف زدن، راه رفتن و ...، را امکان پذیر می کنند.

13- چند نوع ماهیچه داریم؟ سه نوع ماهیچه های اسکلتی، ماهیچه های قلب و ماهیچه های معده ( دستگاه گوارش ).

14- ماهیچه های اسکلتی کدام ماهیچه ها هستند؟ ماهیچه هایی که به استخوانها وصل هستند و آنها را به حرکت درمی آورند. این ماهیچه ها ارادی هستند و با اراده ی ما حرکت می کنند مانند ماهیچه ای پا و دست.

15- ماهیچه های قلب چه می کنند؟ سبب تپش قلب شده و خون را در رگها به حرکت درمی آورند.

16- ماهیچه های معده ( دستگاه گوارش ) چه می کنند؟ به گوارش ( هضم ) غذا کمک می کنند.

17- اگر انگشتان، زاتو و سر خود را لمس کنید، چه حس می کند؟ حس می کنیم زیر پوست سفت است که همان استخوانهای ما هستند.

18- بخشهای مختلف بدن مانند سرو گردن، دست، پا و...، از تعدادی استخوان تشکیل شده اند.

19- آیا استخوانها شکل و اندازه  ی یکسان دارند؟ خیر از تظر شکل و اندازه با هم تفاوت دارند.

20- کار استخوانها چیست؟ اسکلت بدن را تشکیل داده و بخشهای مهم بدن مانند مغز، نخاع، قلب و ششها را محافظت می کنند.

21- مغز به وسیله ی چه بخشی محافظت می شود؟ جمجمه

22- نخاع به وسیله ی چه بخشی محافظت می شود؟ستون مهره ها

23- قلب و ششها به وسیله ی چه بخشی محافظت می شود؟ دنده ها ( قفسه ی سینه )

24- مجموع استخوانها چه چیزی را تشکیل می دهد؟ اسکلت درونی بدن.

25- کار اسکلت استخوانی چیست؟ شکل بدن را به وجود می آورد.

26- اگر تمام دست یا پا از یک استخوان تشکیل می شد چه می شد؟ ما نمی توانستیم به خوبی آنها را حرکت دهیم.

27- مفصل چیست؟ جایی که دو استخوان به هم متصل می شوند مفصل گفته می شود.

28- کار مفصل چیست؟ خم و راست شدن ( حرکت ) استخوانها را ممکن می سازد.

29- چند مفصل را نام ببرید؟ آرنج، بازو، زانو، ران، انگشتان.

30- اگر مفصل ها نبودند چه می شد؟ استخوانها نمی توانستد خم وراست شوند.

31- ماهیچه ها چگونه به استخوانها وصل شده اند؟ به وسیله ی رشته های محکمی به نام زردپی.

32- بخش نرم دو سراستخوان چه نام دارد؟ غضروف.

33- غضروف دو سر استخوان در مفصل چه می کند؟ نمی گذارد استخوانها به هم برخورد کرده و درد ایجاد کنند.

34- بخش نرم بین مهره های ستون مهره ها چه نام دارد؟ دیسک.

35- در مفصل استخوانها چگونه به هم متصل شه اند؟ به وسیله ی رشته های محکمی به نام تاندون.

36- اگر پشت گردن و کمر خود را لمس کنید چه حس می کنید؟ برجستگی هایی که همان ستون مهره ها هستند.

37- نخاع کجا قرار دارد؟ مهره ها سوراخی دارند که وقتی روی هم قرار می گیرند مانند لوله ای می شود. نخاع درون این لوله قرار دارد.

38- اگر نخاع آسیب ببیند چه می شود؟ بدن فلج شده یا حرکت آن کند می گردد.

39- کار نخاع چیست؟ پیامهای مغز را به همه ی بدن می رساند.

40- استخوان براثر ضربه ممکن است چه آسیبی  ببیند؟ ممکن است بشکند یا ترک بردارد.

41- برای این که استخوان آسیب دیده درست جوش بخورد و ترمیم شود چه باید کرد؟ باید به پزشک مراجعه کرده و پس از عکسبرداری، آن را گچ گرفته یا آتل بندی کنند. پس آز آن باید مدتی از حرکت دادن آن خودداری کرد تا کاملا بهبود پیدا کند.

42- استخوان از چه ساخته شده است؟ استخوان زنده است و از مواد محکمی ساخته شده است.

43- چه کنیم تا استخوانهایمان خوب رشد کرده و محکم شوند؟ لبنیات ( شیر و فرآورده های آن ) بخوریم و به میزان کافی در مقابل نور خورشید قرار بگیریم.

44- برای اینکه ستون مهره هایتان آسیب نبیند چه باید بکنید؟ پشت میز صاف بنشینیم . کیف را روی دو شانه ی خود قرار دهیم. هنگام راه رفتن کمر خود را خم نکنیم. از برداشتن بار سنگین خودداری کنیم. هنگامی که در اتومبیل نشسته ایم کمربند ایمنی را ببندیم تا براثر تصادف آسیب کمتری ببینیم.

45- مغز چه می کند؟ مغز مانند یک فرمانده تمام فعالیتهای بدن را کنترل می کند حتی زمانی که خواب هستیم، مغز به کار خود ادامه می دهد.

46- کار نخاع چیست؟ نخاع نیز در کنترل فعالیتهای بدن به مغز کمک می کند.

47- چند تا از کارهای مغز را نام ببرید؟ یادگیری درس، یادآوری مطالب، حل مسئله، تنظیم ضربان قلب در حالتهای مختلف، تنظیم تعداد دم و بازدم ( تنفس ).

48- عصب چیست؟ رشته های نازکی هستند که در سراسر بدن پراکنده اند و با مغز و نخاع ارتباط دارند.

49- کار عصب ها چیست؟ فرمانهای مغز و نخاع را به تمام بدن می رسانند یا از قسمتهای مختلف بدن پیامهایی را به مغز می رسانند.

50- سلولهای عصبی از نظر شکل جه فرقی با دیگر سلولهای بدن دارند؟ سلولهای عصبی برخلاف دیگر سلولها، دراز و باریک هستند تا فرمانهای مغز و نخاع را بهتر به همه ی اندامهای بدن برسانند.

51- یک مثال برای یکی از کارهای مغز بزنید؟ فرض کنید در خیابان راه می روید، اتومبیلی را را می بینید یا صدای بوق آن را می شنوید. مغز به ماهیچه های پاهایتان فرمان می دهد که با سرعت بیشتری حرکت کرده و شما را از خیابان عبوردهند.

+++++++++   

سوالاتی برای یادگیری بیشتر :

1- کار استخوانها چیست؟

الف- به بدن شکل می دهند

ب- تکیه گاهی برای اندامهای نرم بدن و ماهیچه ها هستند.

پ- انقباض ماهیچه ها را تقویت کرده سب حرکت بدن می شوند.

ت- اندامهای حیاتی مانند مغز، قلب، ششها و نخاع را محافظت می کنند.

ج- محل ذخیره ی کلسیم و تولید سلولهای خونی هستند.

2- استخوان ساق دست با استخوان بازو چه فرقی دارد؟ استخوان ساق دست از دو استخوان ولی استخوان بازو از یک استخوان تشکیل شده است.

3- استخوان ساق پا با استخوان ران چه فرقی دارد؟ استخوان ساق پا از دو استخوان ولی استخوان ران از یک استخوان تشکیل شده است.

4- دوتکه بودن استخوان ساق دست و پا چه فایده ای دارد؟ سبب می شود که ساق دست و پا بتوانند به دور خود چرخش کمی داشته باشند.

5- سلولها چگونه زیاد می شوند؟ سلولها با تقسیم شدن زیاد می شوند.

6- کدام سلولهای بدن تقسیم نمی شوند؟ سلولهای عصبی.

7- چرا اگر نخاع آسیب دید بهبود پیدا نمی کند؟ چون سلولهای نخاع و سلول سایر بخشهای دستگاه عصب، تفسیم نمی شوند.

8- سلولهای عصبی چه نام دارند؟ نرون.

9- با یک مثال وضعیت مغزدر بدن را شرح دهید؟ مغز مانند مرکزتلفن یک شهر است و بخشهای مختلف بدن مانند تلفن هایی هستند که توسط سیم ( رشته های عصب ) با مرکز تلفن ( مغز ) ارتباط دارند. از طریق سیم ها مرکز می تواند با تلفن های مختلف تماس گرفته یا تلفتهای مختلف با مرکز در ارتباط باشند.

نکات مهم :   

1- حرکت هر استخوان نتیجه ی حرکت دو ماهیچه ی متقابل است یعنی هرگاه استخوانی حرکت می کند، حتما دو ماهیچه که مقابل هم قرار دارند آنرا به حرکت درمی آورند.  

2- خوردن شیرو گوشت به رشد ماهیچه ها کمک می کنند.

3- ورزش ماهیچه ها را نیرومند می کند.

4- پزشکان توصیه می کنند که برای استحکام استخوانهایمان، روزی یک لیوان شیر بنوشیم.

  توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

سوالاتی درباره ی بدن

  با یاد و نام خدا

  سلام درس پنجم، ششم و هفتم کتاب علوم تجربی شما در باره ی بدن انسان، دستگاه عصب و خواس پنجگانه است. به همین علت در ابتدا مطالبی پیرامون این موضوعات برایتان روی وبلاگ می گذارم. این مطالب را از منابع مختلف تهیه کرده ام و آنهایی را که فکر می کردم برای شما مفید است روی وبلاگ می گذارم. شما می توانید با کمک اولیایتان در اینترنت جستجو کرده و مطالب بیشتری را پیدا کنید.

مفاهیم درس علوم تجربی پایه ی پنجم - دستگاه عصب ( 2 )

====================== 

1- کارهایی که شخص انجام می دهد یا ارادی هستند (مانند از جا بلند شدن )  یا غیر ارادی (مانند ترشح شیره ی معده ).

2- تمام کارهایی که شخص انجام می دهد توسط  دستگاه عصب  کنترل می شوند. هماهنگی بین اندامهای مختلف بدن هم توسط دستگاه عصب انجام می شود.

3- سلولهای عصبی  نِرون  نام دارند و کارشان انتقال پیامها است.

4- دستگاه عصب از مغز ( مخ، مخچه و بصل النخاع )، نخاع و رشته های عصب تشکیل شده است.

5- مخ بزرگترین بخش مغز است.

6- تفکر، یادآوری خاطرات، انجام کارهای ارادی از کارهای مخ است.  صحبت کردن و راه رفتن تحت کنترل مخ است.

7- کار مخچه کنترل اعمال ماهیچه های مختلف بدن و نیز کنترل تعادل بدن است.

8- بصل النخاع پایین ترین قسمت مغز و رابط بین نخاع و بقیه ی قسمتهای مغز است و کنترل کارهای غیرارادی مانند تنفس را برعهده دارد.

9- نخاع مانند رشته ی سفیدی است که در درون ستون مهره ها جای داشته و رابط بین مغز و دیگر اندامهای بدن است.

10- مشخصه ی مهم سلولهای عصبی این است که قدرت ترمیم خود را ندارند یعنی اگر آسیب ببینند، بهبود نمی یابند.

11- بیماری   فلج اطفال  که در کودکی فرد را مبتلا می کند، یکی از عواملی است که به دستگاه عصب  آسیب می رساند.

12- عامل بیماری فلج اطفال یک نوع ویروس است.

13- بجز فلج اطفال عوامل دیگری نیز سبب آسیب دستگاه عصب می شوند مانند تصادفات، ضربه هایی که به سر، گردن یا کمر فرد وارد می گردد مانند ضربه به سر که سبب خونریزی و فلج شدن بدن یا حتی مرگ هم می شود.

14- سی و یک جفت عصب نخاعی،  نخاع را به بخشهای مختلف بدن ( مانند شش، روده ها و ... ) وصل می کنند.

15- دوازده جفت عصب به مغز ارتباط دارند ( مانند  اعصاب بویایی ، چشایی و .... ) که به آنها عصب مغزی می گویند.

سوالاتی در مورد بدن

   با یاد و نام خدا

  سلام درس پنجم، ششم و هفتم کتاب علوم تجربی شما در باره ی بدن انسان، دستگاه عصب و خواس پنجگانه است. به همین علت در ابتدا مطالبی پیرامون این موضوعات برایتان روی وبلاگ می گذارم. این مطالب را از منابع مختلف تهیه کرده ام و آنهایی را که فکر می کردم برای شما مفید است روی وبلاگ می گذارم. شما می توانید با کمک اولیایتان در اینترنت جستجو کرده و مطالب بیشتری را پیدا کنید.

مفاهیم درس علوم تجربی پایه ی پنجم - دستگاه عصب ( 1 )  

======================================= 

1- بدن انسان در برابر نیروهایی که برآن وارد می شود چه می کند؟ عکس العمل نشان می دهد.

2- واکنش هایی که انسان دربرابر نیروهای خارج یا داخل بدن نشان می دهد توسط چه بخشی کنترل می شود؟ دستگاه عصب.

3- انسان چند نوع رفتار از خود نشان می دهد؟ دو نوع، ارادی و غیرارادی.

4- فعالیتی را نام ببرید که انسان ارادی انجام می دهد؟ راه رفتن.

5- فعالیتی را نام ببرید که انسان غیرارادی انجام می دهد؟ گوارش غذا.

6- دستگاه عصب از چه قسمتهایی درست شده است؟ سلول های عصبی، اعصاب، مُخ، مُخچه، بصل النخاع و نخاع.

7- مُخ، مُخچه و بصل النخاع توسط چه بخشی از بدن نگهداری می شوند؟ جمجمه.

8- نخاع چه شکلی است و در کجا قرار دارد؟ شبیه به طناب سفیدرنگی است ودرون ستون مهره ها قرار دارد.

9- چندتا عصب نخاعی داریم؟ سی و یک جفت.

10- کار عصبهای نخاعی و نخاع چیست؟ پیامهای عصبی را که از اندامهای مختلف بدن به مغز یا از مغز به اندامهای مختلف بدن فرستاده می شوند، هدایت می کنند.

11- کار مخ چیست؟ تفکر، یادآوری خاطره ها، تصمیم برای انجام کارهای ارادی، صحبت کردن و راه رفتن

12- مخچه در کجا قرار دارد؟ در زیر و پشت مخ. کار مخچه کنترل کار ماهیچه های مختلف و کنترل تعادل بدن است.

13-.بصل انخاع در کجا قرار دارد و کارش چیست؟ در قسمت پایین مغز قرار دارد و هرمی شکل است. پیامهایی که از بخش بالایی مغز می آیند از بصل النخاع می گذرند و به نخاع می رسند. پیامهایی هم که از نخاع می آیند از بصل النخاع گذشته و به مغز می رسند. کنترل قسمتی از کارهای غیرارادی بدن مانند تنفس برعهده ی بصل النخاع است. بصل النخاع در حقیقت بخشی از مغز است.

14- اگر به نخاع آسیب وارد شود چه می شود؟ ممکن است بخشهایی از بدن قادر به فعالیت نباشند.

15- عصبهای مغزی چندتا هستند؟ دوازده جفت.

16- سلول های عصبی با دیگر سلولهای بدن چه تفاوتی دارند؟ سلولهای عصبی نمی توانند خود را ترمیم کنند.

17- ضایعات دستگاه عصبی چگونه به وجود می آیند؟ صدمات بدنی یا ضربه های خارجی که به نخاع وارد می شوند، بیماری ها، خونریزی های مغزی و ضربه به مغز. ضربه های شدید به مغز ممکن است سبب مرگ شوند.

18- یک بیماری را نام ببرید که به دستگاه عصبی آسیب می رساند؟ بیماری فلج اطفال که یک نوع بیماری ویروسی است.

*** آیا می دانید که :

1- دستگاه عصب را می توان به شبکه ی  تلفن تشبیه کرد. مغز مرکز این شبکه ی تلفن است. همه ی اندام ها به مغز مربوط هستند. رشته های عصب مانند سیم های ارتباطی تلفن ها است. مغز پیامهایی را که از اندامهای مختلف می رسد می گیرد و به اندامهای مختلف پیام می فرستد.

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  بیست و نهم آذرماه تولد سینا نعمتی یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.

درس نهم مطالعات - راهها و حمل و نقل (2)

  

با یاد و نام خدا

مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس نهم

عنوان درس - راهها و حمل و نقل (2)  

------------------------------- 

1- قطارها ممکن است ............... یا مخصوص ................ باشند ( مسافربری - حمل بار) .

2- لوکوموتیوران یا راهبر قطار به چه کسی می گویند؟ به کسی که قطار را هدایت می کند راهبر قطار می گویند.

3- چرا حمل بار با قطار بهتر از کامیون است؟ چون قطار ارزانتر است و نسبت به کامیون بار بیشتری را حمل می کند.

4- چرا مسافرت با قطار بهتر است؟ چون امنیت بیشتری داشته، مسافر راحت تر است و احتمال تصادف وجود ندارد.  

5- راه آهن ایران به کدام بندردرکنار دریای خزر وصل می شود؟ بندرترکمن ( امیرآباد)

6- راه آهن سراسری به کدام بندرها در کنار خلیج فارس وصل می شود؟ بندر خرمشهر و بندر ماهشهر.

7- سنگ آهن معادن چادرمَلو و بافق با چه وسیله ای به کارخانه ی ذوب آهن می رسد؟ قطار.

8- برای حفظ ایمنی ساکنان اطراف ریل قطار چه باید کرد؟ از عبور از روی ریل خودداری کنند. هنگام عبور قطار نزدیک ریل نایستند. از پرتاب کردن سنگ یا هر چیز دیگر به سمت قطار خودداری کنند.

9- کشور ما از کدام سمت به دریا راه دارد؟ شمال ( دریای خزر ) و جنوب ( خلیج فارس و دریای عمان )

10- چرا حمل و نقل کالا با کشتی بسیار مناسب است؟ چون ارزانتر است و کشتی می تواند بارهای سنگین تری را حمل کند.

11- مشکلات حمل و نقل کالا با کشتی چیست؟ سرعت کم کشتی ها و اینکه همه ی کشورها به دریا راه ندارند.

12- ناخدا کیست؟ به کسی که کشتی را هدایت می کند ناخدا ( کاپیتان ) می گویند.

13- امروزه همه ی نواحی و کشورها به هم .............. هستند ( وابسته ).

14- آیا ما هم صادرات و واردات داریم؟ در کشور ماهم بسیاری کالاها به خارج از کشور صادر و کالاهایی نیز از خارج از کشوروارد می شوند.

15- چه کالاهایی از ایران صادر می شود؟ نفت، قالی، خشکبار، مس، مواد پتروشیمی.

16- چه کالاهایی به ایران وارد می شود؟ کاغذ، وسایل برقی، ماشین آلات و دارو.

17- بندر به کجا می گویند؟ بندر جایی در کنار دریا است که کشتی ها برای بارگیری یا تخلیه ی بار  در آنجا توقف می کنند.

18- بنادر مهم ایران در کنار خلیج فارس و دریای عمان را نام ببرید؟ ماهشهر، بوشهر، بندرعباس و بندر چاه بهار.

19- هواپیما برای حمل چه چیزهایی مناسب است؟ مسافر و کالاهای کوچک، زیرا سرعت زیادی دارد.

20- مشکل حمل و نقل با هواپیما چیست؟ هزینه ی زیادی دارد و علاوه برآن همه جا فرودگاه ندارد.

21- فرودگاه بین المللی به چه فرودگاهی می گویند؟ فرودگاههایی که از آنها پرواز های خارج از کشورانجام می شود.

22- اگر در جنوب کشور ما دریا وجود نداشت، ما چه مشکلاتی داشتیم؟ به دریای آزاد راه نداشتیم و نمی توانستیم کالاهای مورد نیاز خود را به راحتی وارد کنیم و هزینه ی بیشتری را باید تحمل می کردیم.

23- هدایت هواپیما به عهده ی کیست؟ خلبان و کمک خلبان.

24- پل معروف راه آهن در شمال چه نام دارد؟ پل ورسک.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  بیست و ششم آذرماه تولد امیررضا شیرالی یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.

سخنی با اولیا

  با یاد ونام خدا

  با سلام و آرزوی موفقیت برای شما

  برادر و خواهر گرامی   

  همانطور که حتما متوجه شده اید، فرزندانتان کم کم به دوره ی بلوغ و جوانی وارد می شوند، یکی زودتر و دیگری کمی دیرتر، ولی این اتفاق حتمی است. کم کم باید به فکر وسایل اصلاح صورت جداگانه برایشان باشید، از من که خوش شانس تر باشید که حتما هستید، خودتان برای اولین بار صورتشان را اصلاح کرده و لذت این کار را خواهید برد. آموزش درست آنان در باره ی مسائل بهداشتی و رعایت بهداشت بدنی از مهمترین کارهایی است که شما باید انجام دهید و امیدوارم که انجام دهید.  

  این مقدمه را گفتم تا به اینجا برسم که فرزندانتان تا یک مرد بالغ شدن فاصله ی چندانی ندارند و آثار این تغییرات را از همین حالا در رفتارشان می بینید، صدای دورگه، ادعای استقلال، علاقه به گروه دوستان و در بخش تغییرات بدنی، تغییرات در غدد و تغییر ترکیبات عرق و بوی مردانه ای که کم کم از بدن آنها به مشامتان می رسد.  

 در کنار این تغییرات، جنب و جوش بیش از حد، تعریق زیاد و تعداد زیاد دانش آموزان، مشکلاتی را در کلاس ایجاد می کند. به فکر اسپری زیر بغل و یک ادوکلن اختصاصی برایشان باشید و عادتشان دهید که هنگام خروج از خانه، علاوه بر مسواک زدن، کمی هم مواد خوشبو کننده استفاده کنند تا هوای کلاس قابل تنفس و تحمل باشد. امیدوارم از این تذکر برادرانه ی من نرنجید و به کار ببرید. با سپاس برادرتان بهرامی

سوال علوم تجربی فصل چهار

   با یاد و نام خدا 

   اولیای عزیز سلام و شب به خیر.  

یک نمونه سوال علوم تجربی از فصل چهارم یعنی برگی از تاریخ زمین را روی وبلاگ می گذارم. لطف کنید از فرزندتان بخواهید آن را جواب دهد چون  نتیجه ی آزمونی که از این بخش گرفته بودم،  زیاد جالب نبود. با سپاس برادرتان بهرامی 

 

آدینه ی شماره دوازده

  با یاد و نام خدا 

  برای دریافت فایل پی دی اف آدینه ی شماره ی دوازده، اینجا کلیک کنید.