کلاس ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

کلاس ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

تکلیفریاضی

   با یاد و نام خدا 

   برادر و خواهر گرامی. روز به خیر.  

   پیشاپیش تولد پیامبر اکرم را به شما تبریک می گویم. حال که امروز تعطیل اعلام شده است، لطفا از فرزندانتان بخواهید این دو تکلیف ریاضی را در دفتر ریاضیشان نوشته، حل کرده و روز دوشنبه با خود به کلاس بیاورند.   

 

مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس ششم - منابع آب ایران

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس ششم

  عنوان درس -  منابع آب ایران

------------------------------------    

1- چرا در گذشته های دورمهمترین تمدنها در کنار رودها به وجود آمدند؟ زیرا مردم در کنار رودها زندگی می کردند تا بتوانند از آب رودها برای کشاورزی استفاده کنند.

2- چرا باوجود دریاهاو اقیانوسها بازهم انسانها با کمبود آب روبرو هستند؟ چون آب دریاها شور است و برای آشامیدن، شست و شو، کشاورزی و سایر فعالیتها مناسب نیست.

3- انسان آب شیرین مورد نیاز خود را از کجا به دست می آورد؟ از منابع برف و باران.

4- آب باران و آبی که از آب شدن برفها به وجود می آید، چه می شود؟ بخشی از آن در سطح زمین روان می شود و رودها را به وجود می آورد و بخشی هم به داخل زمین فرومی رود وآبهای زیرزمینی را تشکیل می دهد.

5- مراحل تشکیل رود را بنویسید؟ از باریدن باران و آب شدن برفها جویبارها درست شده و از به هم پیوستن جویبارها، رودها تشکیل می شوند.

6- چرا نواحی کوهستانی برای ما اهمیت دارند؟ چون رودها که منبع مهم آب شیرین ما هستند، از کوهها سرچشمه می گیرند.

7- برای استفاده از آبهای زیرزمینی چه می کنیم؟ چاه یا قنات خفر می کنیم.

8- چشمه ها چگونه به وجود می آیند؟ گاهی آبهای زیرزمینی خودبخود به سطح زمین می آیند و چشمه ها را به وجود می آورند.

9- رودهای ایران از کجاها سرچشمه می گیرند؟ رشته کوههای البرز و زاگرس و کوههای داخلی

10- رودها به کجا می ریزند؟ به اقیانوسها، دریاها، دریاچه ها و باتلاقها

11- چه رودهایی به دریاچه ی خزر می ریزند؟ رودهای اترک، گرگان، ارس و سفیدرود.

12- کدام رود به خلیج فارس می ریزد؟ اروند رود

13- کدام رودها به دریاچه ی ارومیه می ریزند؟ تلخه رود - زرینه رود - سیمینه رود 

14- آبی که مردم تهران مصرف می کنند از کدام رودها تامین می شود؟ جاجرود - کرج

15- برابر نقشه ی کتاب درسی، رود کارون از کدام شهر عبور می کند؟ اهواز

16- برابر نقشه ی کتاب درسی، زاینده رود از کدام شهر عبور می کند؟ اصفهان

17- سفید رود از به هم پیوستن کدام رودها تشکیل می شود؟ شاهرود - قزل اوزون

18- میزان متوسط بارندگی سالانه ی ایران چقدر است؟ 250 میلی متر

19- وسعت کدام ناحیه ی آب و هوایی ایران بیشتر است؟ چرا؟ ناحیه ی گرم و خشک. به علت کمبود بارندگی سالانه

20- آیا رودهای ایران دایمی هستند؟ خیر تعداد رودهای دایمی ایران کم است

21- چرا برخی رودهای ایران شور هستند؟ چون از نمکزارها می گذرند شور هستند

22- چگونه می توان آب را ذخیره کرد؟ با ساختن سد

23- روستاییان از آب رودها برای چه کارهایی استفاده می کنند؟ کشاورزی، آشامیدن، شست وشو

24- شهرنشینان از آب رودها برای چه کارهایی استفاده می کنند؟ آشامیدن، شست و شو، حمام کردن

25- چرا آب بعضی رودها برای کشاورزی مناسب نیست؟ چوت این رودها از نمکزارها عبور کرده و آب آنها شور است

26- چگونه می توان از هدر رفتن آب در باغها و مزارع جلوگیری کرد؟ با استفاده از روشهای جدید آبیاری مانند آبیاری قطره ای

27- چرا باید از رودها محافظت کنیم؟ رودها تنها منبع آب شیرین هستند. ماهی ها که از منابع غذایی مهم هستند در رودها زندگی می کنند.

28- آب چگونه هدر می رود؟ مصرف نادرست و آلوده کردن آب، سبب هدر رفتن آن می شود.

29- نمونه هایی از مصرف نادرست آب را نام ببرید؟ شستن حیاط خانه،  شستن اتومبیل، باز گذاشتن آب هنگام حمام و مسواک کردن  

30- چه عواملی سبب آلودگی آب رودها می شوند؟ کودها و موادشیمیایی و سمی که کشاورزان استفاده می کنند، فاضلاب شهرها و روستاها، آبهای زاید کارخانه ها و کارگاههای صنعتی، ریختن زباله در آب، ریختن زباله های عفونی بیمارستانها در رودخانه ها.

*** برای یادگیری بیشتر :

1- رود فصلی یعنی چه؟ به رودهایی که تنها در فصل زمستان و براثر بارندگی به وجود می آیند فصلی می گویند

2- باتلاق های داخلی ایران را نام ببرید؟ گاوخونی - جازموریان

3- دریاچه های ایران را نام ببرید؟ بختگان - ارومیه - مهارلو - دریاچه ی نمک- خزر

4- چرا به دریاچه ی خزر دریا هم می گویند؟ خزر بزرگترین دریاچه ی دنیا است به این علت به آن دریا هم می گویند

5- آیا سدها تنها برای ذخیره ی آب است؟ خیر از آب پشت سدها برای تولید برق هم استفاده می کنند.

6- ایرانیان اولین کسانی بودند که با حفر قنات از آبهای زیرزمینی استفاده کردند.

7- قنات یک تونل زیرزمینی است که آب در آن از مناطق پرآب به مناطق کم آب جاری می شود.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

جدول ضرب

   با یاد و نام خدا 

  سلام. این نرم افزار کمک می کند تا  دانش آموز بتواند جدول ضرب را بهتر یاد بگیرد. آن را از اینجا دانلود کنید.

برنامه ی هفتگی کلاس ما

  با یاد و نام خدا

  برنامه ی هفتگی کلاس ما

س اول

س دوم

س سوم

س چهارم

س پنجم

س ششم

شنبه

ریاضی

فارسی

مطالعات

علوم

هدیه ها

فارسی

یک شنیه

فارسی

هنر

فارسی

قرآن

علوم

ریاضی

دو شنبه

قرآن

فارسی

فارسی

مطالعات

هدیه ها

ریاضی

سه شنیه

ریاضی

فارسی

فارسی

هنر

قرآن

علوم

چهارشنبه

ریاضی

ریاضی

علوم

فارسی

ورزش

ورزش

  منظور از هدیه ها، درس هدیه های آسمان است.

  مشاوره با اولیا روز یکشنبه ساعت 8:30  الی 9:15

  اولیای عزیز

  سلام

  برنامه ی هفتگی کلاس را روی وبلاگ می گذارم و انتظار من این است که با استفاده از آن به فرزندتان کمک نمایید. شما کافی است هرروز بررسی نمایید که او طبق برنامه، کتاب و دفترهایش را همراه داشته و تکالیفش را انجام داده باشد.

  من از آنها خواسته ام دفترچه ی یادداشتی را برای برنامه ی روزانه داشته باشند و هرروز در پایان آخرین ساعت درس، برنامه ی روز بعد را روی تابلو کلاس برایشان می نویسم. شما با ملاحظه ی این دفترچه ی یادداشت به راحتی درمی یابید که فرزندتان روز بعد چه کارهایی باید انجام دهد، اگر همکاری در خانه از شما خواسته شده مثلا گفتن دیکته یا گرفتن آزمون، لطف کرده و همکاری نمایید، اگر آزمونی هست برای آن آماده شود و .... .

  بعضی از بچه ها کتاب یا دفترشان را همراه نمی آورند! ( خدا کند سهوی باشد و آنطور که می گویند واقعا فراموش کرده باشند ). به خاطر بعد مسافت این امکان وجود ندارد که بتوان از او خواست به خانه رفته و بیاورد و به همین دلیل ممکن است نیمی از یک روز را بیکاربماند و ازطرفی من نمی توانم بفهمم که آیا واقعا تکلیفش را انجام داده یا نه. به همین دلیل چنانچه شما برابر برنامه ی کلاسی وی را راهنمایی کنید تا وسایلش را جمع آوری نماید، مطمئنا کتاب یا دفتری را جا نگذاشته و مشکلی نخواهد داشت. امیدوارم که با یاری هم بتوانیم در پیشرفت تحصیلی فرزندتان موفق باشیم. با سپاس برادرتان بهرامی

مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس پنجم - جمعیت

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس پنجم

  عنوان درس -  جمعیت

=============== 

1- جمعیت یعنی چه؟ به مجموعه افرادی که در یک جا زندگی می کنند، جمعیت می گویند.

2- علل افزایش جمعیت را نام ببرید؟ هرگاه در یک منطقه تعداد افرادی که به دنیا می آیند از تعداد افرادی که از دنیا می روند بیشتر باشد، جمعیت افزایش می یابد. علت دوم افزایش جمعیت یک منطقه، مهاجرت مردم از نفاط دیگر به آنجا است.

3- جمعیت ایران اکنون تقریبا چند نفراست؟ تقریبا 75 میلیون نفر.

4- سرشماری عمومی جمعیت هر چندسال یک بار انجام می شود؟ هر 10 سال یکبار.

5- چرا ناحیه ی تهران و اطراف آن جمعیت زیادی را در خود جا داده است؟ تهران پایتخت کشور است و در آن ادارات، دانشگاهها و کارخانه های زیادی وجود دارد.

6- مهاجرت یعنی چه؟ مهاجرت یعنی این که مردم برای زندگی یا کار از جایی به جای دیگر بروند.

7- چرا مردم مهاجرت می کنند؟ برای یافتن کار بهتر، درآمد بیشتر، امکانات بهداشتی بهتر،

8- فواید افزایش جمعیت چیست؟ افزایش نیروی کار - افزایش نیرو برای دفاع از کشور - زندگی در خانواده های پرجمعیت و تنها نبودن فرزندان.

9- مشکلات افزایش جمعیت چیست؟ نمی توان امکانات آموزشی مناسب و کافی را برای آنها ایجاد کرد. نمی توان برای همه شغل ایجاد کرد. دسترسی همه به پزشک وامکانات بهداشتی مشکل می شود.

10- چه عواملی سبب جذب مردم به یک ناحیه می شود؟ آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز یا وجود کارخانه ها و معدنهای مختلف.

11- عوامل جذب کننده ی جمعیت کدام است؟ درآمد بیشتر، شعل های بیشتر، فروشگاههای بزرگ، دانشگاه، بیمارستان و .... .

12- عوامل دورکننده ی جمعیت کدام است؟ کمبود درآمد، خشکسالی، کمبود آب، جنگ و .... .

13- سه ناحیه ی آب و هوایی ایران را نام ببرید؟ ناحیه ی کنار دریای خزر - ناحیه ی کوهستانی - ناحیه ی گرم و خشک.

14- از هر ناحیه ی آب و هوایی یک شهر نام ببرید؟ اهواز( ناحیه ی گرم و خشک)  ساری ( ناحیه ی کنار دریای خزر) – همدان ( ناحیه ی کوهستانی ).

15- کدام ناحیه ی آب و هوایی وسعت کمی دارد ولی جمعیت زیادی را در خود جای داده است؟ ناحیه ی کنار دریای خزر.

16- چرا نواحی داخلی ایران جمعیت کمی دارد یا خالی از جمعیت است؟ به دلیل بارندگی کم، شوربودن زمین و خاک نامناسب.

17- چرا در نواحی کوهپایه ای شهر و روستاهای پرجمعیت وجود دارد؟ به دلیل آب و هوای مناسب، خاک آبرفتی و وجود معدنهای مختلف.

18- هرچه از ناحیه ی مرکزی ایران به سمت کوهپایه های البرز و زاگرس برویم، تعداد شهرها و روستاها زیاد می شود. چرا؟ به دلیل آب و هوای مناسب، خاک آبرفتی و وجود معدنهای مختلف تعداد شهرها و روستاها زیاد می شود.

 

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

فایل تصویری ضرب کسر

  با یاد و نام خدا 

   سلام و وقت به خیر. فایل تصویری آموزش ضرب کسرها را برایتان روی وبلاگ گذاشته ام. با تشکر از همکاران خوبی که زحمت تهیه ی این کار را متحمل شده اند. برای دانلود آن ، اینجا کلیک کنید.

مطلبی پیرامون فسیلها و لایه های رسوبی

  با یاد و نام خدا

  دانش آموزان عزیز سلام و وقت به خیر. این مطلب جهت افزایش معلومات شما تهیه شده اند. شما می توانید با همکاری اولیایتان و با جستجو در اینترنت، مطالب جامع و کاملتری را در این باره به دست آورید. 

  مطلبی پیرامون فسیلها و لایه های رسوبی

--------------------------------- 

میلیون ها سال پیش موجوداتی مثل دایناسورها و بعضی گیاهان و جانوران بر روی کره زمین زندگی می کردند که امروزه از بین رفته و منقرض شده اند.

 سوال: پس حالا که نیستند ما این اطلاعات را از کجا بدست آورده ایم؟

زمین شناسان با حفاری هایی که انجام داده اند اثر و بقایای بدن بعضی از موجودات را بر روی سنگ ها پیدا کرده اند و با مطالعه ی آن ها اطلاعات زیادی درباره گذشته ی زمین به دست آورده اند

به اجساد، آثار و بقایای جانوران و گیاهان که از سالهای دور باقی مانده اند فسیل می گویند. فسیل هر جانوری به خود آن جانور شباهت دارد.

زمین شناسان برای پیدا کردن فسیل ها لایه های رسوبی را مطالعه می کنند چون باقی مانده بدن جانوران به وسیله ی رسوبات پوشیده و دفن می شود و کم کم به فسیل تبدیل می شود

**مکانهای مناسب برای تشکیل فسیل :

از مناسب‌ترین مکان‌ها برای تشکیل فسیل یا سنگوارها می‌توان به حاشیه دلتاها و پیرامون کوه‌های آتشفشانی قدیمی که خاکستر از آنها متصاعد می‌شود و دریاهای کم عمق و یخچال‌ها و باتلاق‌ها نام برد. بیشتر دانشمندان معتقدند که فسیل‌ها در دریاهای قدیمی قرار داشته‌اند و در بین مواد رسوبی قرار گرفته‌اند و در اثر فشار و گرمای زیاد، به این شکل در آمده‌اند.

** شرایط لازم برای تشکیل فسیل :

1- وجود قسمت های سخت در بدن مانند استخوان دندان و..

2- دور ماندن بدن جانور از عوامل تجزیه کننده

3- پوشیده شدن جانور به وسیله رسوبات و گل و لای

** مراحل تشکیل فسیل در دریا :

وقتی جانوری مرد و به دریا افتاد، قسمت های نرم بدنش از بین می رود و تجزیه می شود ولی قسمت های سخت باقی مانده است، روی بدن جانور کم کم به وسیله رسوبات پوشیده شده است، با گذشت زمان و فشار لایه های بالایی به تدریج از بدن فسیل به وجود می آید.

**چگونگی تشکیل فسیل

فسیل های بخش های سخت (مانند استخوان ها و دندان ها) به صورت زیر تشکیل می شود :

1-بعضی از جانوران به سرعت بعد از مرگشان دفن شده اند (با دفن شدن زیر گل و لای یا دفن شدن در توفان شن و غیره)

2-با گذشت زمان رسوبات بیشتر  و بیشتری بقایای جانور را می پوشاند

3-بخش هایی از جانوران که پوسیده و فاسد نشده (معمولاً بخش های سخت تر مثل استخوان ها و دندان ها) در زیر رسوبات تازه شکل گرفته دفن میشه

4-در شرایط مساعد (بدون وجود لاشخورها، دفن سریع، نبودن تغییرات آب و هوایی خیلی زیاد)، بخش های بدن جانور در طول زمان به فسیل تبدیل میشه

** ویژگی لایه های رسوبی :  

جنس و رنگ هر لایه با لایه دیگر فرق دارد. لایه های زیرین قدیمی تر هستند پس فسیل یافت شده در این لایه ها نشان دهنده این است که این موجودات قدیمی ترند. از آنجا که موجودات قدیمی ساده ترند پس فسیل های یافت شده از لایه های زیرین مربوط به جانداران ساده تر است و هر چه بالاتر می آییم فسیل های یافت شده مربوط به جانداران پیشرفته ترند. هر چه به بالا نزدیک می شویم تعداد و تنوع فسیل ها بیشتر می شود.

با وجود این که تعداد حشرات بیشتر از بقیه جانوران است اما تعداد فسیل حشرات کم است چون بدن حشرات قسمت های سخت ندارد و زود تجزیه می شود.

میزان فسیل جانورانی که در خشکی زندگی می کنند کم تر است چون بدن آن ها بیشتر در معرض تجزیه شدن است.

** کاربرد فسیل ها :

با مطالعه بخشی از بدن جانور می توان ویژگی های دیگر آن جاندار را نیز شناسایی کرد، مثلا اگر فسیل رد پای یک جاندار شبیه سم باشد متوجه می شویم که آن حیوان گیاه خوار بوده و در آن منطقه گیاه وجود داشته است.

1-شناخت موجودات قدیمی و ساختمان بدن آن ها

2-شناخت محل زندگی و نوع غذای موجودات قدیمی با توجه به فرم دندان ها و آرواره ها

3-آشنایی با آب و هوای منطقه مثلا وجود سرخس نشانه ای برای سازگاری این گیاه با اب و هوای گرم و مرطوب است

4-تعیین وضعیت منطقه در گذشته مثلا وجود فسیل ماهی نشانه وجود دریا در گذشته یک منطقه بوده است

** سنگ ها به سه دسته تقسیم می شوند

1-سنگ های آذرین

2-سنگ های دگرگونی

3-سنگ های رسوبی

گل و لای و شن و ماسه ای که رودخانه ها در طول سال ها به دریاها و اقیانوس ها می برند، ته نشین شده و این رسوبات بر اثر فشار لایه های جدید و بالایی کم کم به سنگ تبدیل می شوند.

همه سنگ های رسوبی لایه لایه هستند ولی همه ی سنگ های لایه لایه رسوبی نیستند، مانند لایه های مخروطی شکل یک کوه آتش فشان که در اثر سرد شدن گدازه های آتش فشان در هر بار فوران به وجود آمده است. پس سنگ های رسوبی لایه لایه هستند و به صورت افقی ته نشین می شوند. گرچه بصورت افقی ته نشین می شوند اما بعدها ممکن است بر اثر فشار بخش هایی از زمین و گسل از حالت افقی خارج شوند.

زغال سنگ نوعی سنگ رسوبی است که از بقایای گیاهان موجود در خشکی در بین لایه های رسوبی تشکیل می شود و بیشتر از تنه خزه و سرخس های غول پیکر تشکیل می شود.

فسیل ها بیشتر در سنگ های آهکی و رسی که بسیار دانه ریز هستند وجود دارند، اگر چه میان ماسه نیز یافت می شوند. در سنگ های رسوبی بسیار ریز هوای کمتری وجود دارد و جسد بهتر از تجزیه در امان می ماند.

نفت : با مرگ جانداران کوچک دریازی به نام پلانکتون ها و قرار گیری آن ها در بین لایه های رسوبی و گذشت زمان و تغییرات شیمیایی نفت تولید شد.

** تکامل جانداران :

تک سلولی ها و جلبک های تک سلولی

بی مهره ها ( اولین جانوران )

ماهی ها   ( اولین مهره داران )

گیاهان ( اولین موجودات در خشکی )

دوزیستان

خزندگان ( اولین جانوران خشکی زی دایناسورها نیز خزندگان بزرگ بودند )

پرندگان

پستانداران (تکامل یافته ترین جاندار )

کهربا شیره گیاهان خاصی است که در اثر گذشت زمان سخت می شود و بسیار زیبا و گران است. گاهی حشرات در آن به دام می افتند.  

وجود فسیل های مشابه در آفریقا و اروپا و آمریکا نشان می دهد که همه ی جانداران در یک زمان همزمان زندگی می کردند و خشکی ها به هم نزدیک بوده است.

وجود فسیل های مشابه در آفریقا و اروپا و آمریکا نشان می دهد که همه ی جانداران در یک زمان همزمان زندگی می کردند و خشکی ها به هم نزدیک بوده است.

============================= 

دقت کنید

سنگ شدگی یعنی بصورت قالب سنگی در آمدن. یا جای آن از مواد سنگی پر می شود یا خود استخوان به سنگ تبدیل می شود.

1- بعد از مدت زمانی طولانی، مواد شیمیایی موجود در بدن جانور دفن شده تحت یک سری از تغییرات قرار می گیرد. به طوری که استخوان به آهستگی می پوسد و فاسد می شود، آب با مواد معدنیش به داخل استخوان رسوخ می کند و مواد شیمیایی داخل استخوان را با مواد معدنی سنگ مانند جایگزین می کند.

2- فرایند فسیل شدن به نحوه جایگزینی  و حل شدن موادمعدنی اصلی در شیء با مواد معدنی دیگر بستگی دارد.

نتیجه ی این فرایند یک کپی سنگ مانند از شیء اصلی است( یعنی یک فسیل ). فسیل همان شکل شیء اصلی را دارد، اما از نظر شیمیایی بیشتر شبیه به سنگ است.

 

فسیل ها به رنگ سنگ هستند. یک شیء فسیل شده، یک مدل سنگی از یک شیء باستانی است. یک فسیل نسبت به شیء اصلی از مواد متنوع تری ساخته شده است.

در طول فرایند فسیل شدن، اتم های اصلی با مواد معدنی جدید جایگرین می شوند. به طوری که یک فسیل همان رنگ (یا ترکیب شیمیایی) شیء اصلی را ندارد. فسیل ها رنگ های زیادی دارند و از انواع بسیار مختلفی از مواد معدنی ساخته شده اند. رنگ فسیل به این بستگی دارد که سنگ احاطه کننده چه ترکیبی دارد.

همچنین بعضی از فسیل های پوست (و بخش های نرم  دیگر) پیدا شده اند. رنگ پوست هم درطول دوره فسیل شدن حفظ نمی شود. همه ی آنچه که امروزه باقی مانده یک مدل سنگی از شیء اصلی است.

بنابراین فسیل ها انواع باقیمانده ی جانورى و گیاهى نظیر جسم حیوانات و استخوان هاى مربوط به آن ها، تنه گیاهان قدیمى و ساختمان شان، کرم هاى نرم، ستاره هاى دریایى و غیره ( از نقطه نظر تشریحى ) و آثار و مواد به جامانده از آن ها نظیر فضولات، مدفوع، تخم ها ( آثار طبیعى ) و اثر لانه ها، آشیانه ها، رد پاها ( آثار مصنوعى ) را شامل مى شود و تمامى این ها به طور مستقیم توسط موجودات که در گذشته مى زیسته اند، به وجود آمده اند. بدین ترتیب براى آن که یک شى فسیل به حساب آید، بایستى بقایا و یا آثار فعالیت زیستى موجودات گذشته باشد. 

 

**انواع فسیل ها :

 به طور کلى فسیل ها را به دو گروه تقسیم مى نمایند :

١. فسیل هاى اندامى

٢.  فسیل هاى اثری

منظور از فسیل هاى اندامى، بقایاى حقیقى موجودات زنده مى باشند که در حالات بسیار مساعد شکل آن ها با شکل موجود زنده اصلى اولیه کاملا تطبیق مى کند و تغییر زیادى در آن صورت نگرفته است.

فسیل هاى اثرى علائم غیر مستقیم حیات هستند که توسط موجودات بر جاى گذاشته شده اند. جاى پاهاى دایناسور، اثرات ناشى از خزیدن تریلوبیت ها و سایر شواهد فرآیندهاى حیات همچون فضولات و مدفوعات که به صورت فسیل در آمده اند همگى جزء فسیل هاى اثرى محسوب مى گردند

=============

1- برای این که رسوبات ته نشین شده در دریاها به سنگ تبدیل شود کدام موارد ضروری است

الف گذشت زمان  ب فشار لایه های بالایی  ج بستر سنگی کف دریا  د الف و ب

2 کدام سنگ در دسته بندی مناسب قرار ندارد  الف آهک رسوبی   ب گرانیت آذرین  ج مرمر دگرگونی  د زغال سنگ آذرین

3 تفاوت رنگ لایه های رسوبی به دلیل الف اختلاف فشار   ب اختلاف زمان تشکیل  ج اختلاف در جنس د اختلاف دما

4 ....... نوعی سنگ ...... است که از بقایای گیاهان در بین لایه های رسوبی تشکیل شده است

الف زغال سنگ آذرین  ب سنگ مرمر دگرگونی   ج زغال سنگ دگرگونی   د زغال سنگ رسوبی

5 در بین لایه های یخ سیبری انتظار داریم کدام فسیل بیشتر یافت شود الف سنجاقک   ب ماموت  ج سوسمار  د فیل

6 کدام فسیل تاکنون در ایران یافت نشده است الف تنه ی درخت   ب رد پای دایناسور    ج موجودات دریایی   د ماموت

7 فسیل جانداران و موجودات ساده در لایه های ...... و فسیل پرندگان و پستانداران در لایه های ...... سنگ های رسوبی قرار دارند

الف بالایی زیرین  ب میانی بالایی  ج زیرین بالایی   د زیرین زیرین   

8 بیشتر فسیل ها مربوط به   الف دوزیستان   ب پستانداران   ج صدف داران   د نرم تنان

9 کدام مورد جز آخرین گروه موجودات ظاهر شده روی زمین هستند  الف مار   ب سوسمار  ج پلنگ د عقاب

10 کدام مدت طولانی تری است که در روی کره زمین زندگی می کند الف سوسمار   ب لک لک  ج فیل   د انسان

امتیاز انضباط کلاس ما در آبان ماه 1397

   با یاد و نام خدا

   امتیاز انضباط کلاس ما در آبان ماه 1397

رد

آبان

1

عالی

2

متوسط

3

متوسط

4

خوب

5

عالی

6

عالی

7

خوب

8

متوسط

9

خوب

10

خوب

11

عالی

12

عالی

13

عالی

14

عالی

15

عالی

16

عالی

17

خوب

18

خوب

19

خوب

20

عالی

21

عالی

22

عالی

23

عالی

24

عالی

25

متوسط

26

متوسط

37

عالی

38

خوب

29

عالی

30

خوب

31

عالی

32

خوب

33

عالی

34

متوسط

35

عالی

36

متوسط

37

عالی