کلاس ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

کلاس ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

سوالات مطالعات اجتماعی پنجم-درس هشتم-راهها و حل ونقل 1

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس هشتم

  عنوان درس - راهها و حمل و نقل ( 1 )

-----------------------------------------------

1- راهها چه نیازهایی از مردم را رفع می کنند؟ راه برای جابجایی مردم و بردن کالا از جایی به جایی لازم است.

2- وسایل حمل و نقل به چه وسایلی می گویند؟ به وسایلی که مردم و کالاها را جابجا می کنند، وسایل حمل و نقل می گویند.

3- پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای برای حمل ونقل استفاده می کردند؟ چهارپایان، گاری، درشکه

4- در شهرها مردم برای جابجایی از چه وسایلی استفاده می کنند؟ اتومبیل شخصی، تاکسی، اتوبوس و مترو ( قطار شهری )

5- چرا مترو وسیله ی حمل و نقل خوبی است؟ زیرا از زیرزمین عبور می کند، ترافیک ایجاد نمی کند و سرعت زیادی دارد.

6- کدام وسیله ی حمل و نقل درون شهری از همه مناسب تر است ؟ چرا؟ مترو زیرا سرعت بیشتر، آلودگی کمتر و هزینه ی پایینی دارد.

7- بازرگانی یعنی چه؟ به خرید و فروش کالا در داخل یک کشور یا با کشورهای خارج بازرگانی می گویند.

8- راهها چه نقشی در بازرگانی دارند؟ کالاهایی که در کارخانه ها تولید می شوند از طریق راها به مراکز قروش فرستاده می شوند. کالاهای مورد نیاز کشورها از طریق راههای مختلف به آنخا فرستاده می شوند.

9- صادرات یعنی چه؟ کالاهایی که در یک ناحیه تولید می شوند برای فروش به جای دیگر فرستاده می شوند. به این کار صادرات می گویند.

10- واردات یعنی چه؟ کالاهایی که در خارج از یک ناحیه تولید می شوند برای فروش به آن ناحیه وارد می شوند. به این کار واردات می گویند.

11- راهها چند دسته هستند نام ببرید؟ سه دسته، زمینی، دریایی و هوایی.

12- وسایل حمل و نقل چند دسته هستند. نام ببرید؟ سه دسته، زمینی، دریایی و هوایی.

13- وسایل حمل و نقل زمینی را نام ببرید؟ اتومبیل سواری، اتوبوس، کامیون، قطار.

14- حمل و نقل زمینی از دو طریق انجام می شود. آنها را نام ببرید؟ راههای جاده ای و راه آهن.

15- آزاد راهها چه نوع راههایی هستند؟ راه هایی که در آنها مسیر رفت و برگشت با مانع هایی از هم جدا شده اند و در نتیجه در آنها تصادف از روبرو کمتر است.

16- چرا رعایت نکات ایمنی در جاده ها ضروری است؟ برای اینکه از بروز حوادث ناگوار و تصادفات جلوگیری شود.

17- چه نکات ایمنی در هنگام رانندگی باید رعایت شود؟ همه ی سرنشینان از کمربند ایمنی استفاده کنند. هنگام رانندگی با راننده صحبت نکنیم. با سرعت مجاز رانندگی کنیم. هنگام رانندگی از صحبت با تلفن همراه و یا خوردن وآشامیدن خودداری کنیم.

18- کار پلیس راه چیست؟ کنترل مسیر جاده ها تا همه مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. جلوگیری از تخلف رانندگان.

 توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (4)

  با یاد ونام خدا 

  خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (4)

  سلام. امیدوارم که خوب و تندرست باشید. هدفم از قرار دادن این مطلب در وبلاگ این است که شما با زندگی سخت و مشقت بار دانش آموزان گذشته آشنا شوید و از همه مهمتر قدر امکانات فعلی زندگیتان را بدانید و از اولیایتان سپاسگزار باشید که چنین امکانات و رفاهیاتی برایتان فراهم کرده اند. 

                     

   ازچتر خاطره ی خوشی ندارم به همین علت حالا هم  دست نمی گیرم. ما چـترنداشتیم ( حسرت نداشتن چتر را به بقیه ی موارد حسرت زا اضافه کنید ). یک روز که به مدرسه می رفتم،  مادرم چتر همسایه را امانت گرفت و به دستم داد از قضا در بین راه باد تندی وزید و چتر را خراب کرد. من که استفاده نکردم وبعداز برگشتن به منزل، مادرم ناچارا چتررا به یکی از مغازه داران محل که کارتعمیراتی انجام می داد سپرد تا تعمیر کند. بی فکری را ببینید که البته از نداری سرچشمه می گرفت، یادم می آید که بیش از نیمی از قیمت یک چتر سالم دستمزد دادیم، چتر هم که درست نشد و کاملا معلوم بود که دستکاری شده است ( سرزنش همسایه بماند ).

  خا نه ی ما کنار مرکززبان ارتش یا اداره ی ابزار دقیق شرکت نفت بود. این ساختمان از ابتدای دهه ی 1350 در اختیار اداره ی بهزیستی مسجدسلیمان قرار داده شده است. هـنگام رفتن به دبستان سینا مغازه ای سرراه مابود که به نام صاحبش به مغازه ی شرف الدین، معروف بود. درکناراین مغازه که تقریبا همه چیز داشت، آلـونک کوچکی بود که بـه نام صاحبش دکـه ی عمو یـاستـان نام گرفته بود. وقتی که وضع مالی خانواده خوب بود ( که اکثرا هم اتفاق نمی افـتـاد )، یـک سکه ی یک ریالی به ما می دادند. مـوقـع رفـتـن نصف آن را که ده شاهی بود تخمه آفتاب گردان یا بادام شور می خریدیم ودر برگشتن بقـیه اش را. درازای ده شاهی یک  پیمانه،  به اندازه ی یک استکان چای خوری  تخمه یا بادام درجیب لباسمان می ریختیم. شاید باورنکـنید بـالاتـرین خـوشی زندگـیـمان هـمین لحظات بود (خوشبختی یعنی سطح توقع پایین ). به راستی که چنان اولـیای مطیعی را چنین فـرزندانی باید. گاهی تصنیف های آوازیا عکس هنرپیشه هارا می خریدیم که معمولا بعد از آن کتک می خوردیم. درکناراین مغازه  ودکه یک بخار عمومی بود که زمستان هنگام رفتن به مدرسه ویا برگشتن، خودمان راکمی گرم می کردیم. تازه حسرت می خوردیم که چرا این بخار نزدیک منزل ما نیست ( واقعا رژیم حق داشت هربلایی دلش بخواهد سرمابیاورد )

علاوه براینها یک نفر دیگرهم جلو دبستان سینا بیسکویت، شیرینی، آدامس ودیگرتنقلات می فروخت که ساکن کوی شهید موسوی و اسمش فریدون  بود. اوکاملا نابینا بود و هرروز دکه ی کوچکش را که روی چهار چرخ حرکت می کرد، از کوی شهید موسوی تا جلو دبستان سینا می آورد وتا عصر همانجا می ماند و سپس به منزل بر می گشت.

نمونه سوال درس فارسی

  با یاد و نام خدا 

   نمونه سوال درس ششم فارس ( سرود ملی ) 

    

 

نمونه سوال ریاضی

  با یاد و نام خدا 

  اولیای عزیز با سلام و وقت به خیر. چند نمونه سوال از جزوه ی آقای ابراهیمی روی وبلاگ می گذارم. امیدوارم بتوانید دانلود کرده تا فرزندانتان استفاده نمایند. با سپاس.  

 

 

 

 

 

 

آدینه ی شماره ی یازده

  با یاد و نام خدا 

  برای دریافت آدینه ی شماره ی یازده، اینجا کلیک کنید.

نمونه سوال درس چهارم علوم تجربی

   با یاد و نام خدا 

   نمونه سوال تستی برای فصل چهارم علوم تجربی پایه ی پنجم، برگی از تاریخ زمین. 

 

مطالعات اجتماعی-درس هفتم - نواحی صنعتی

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس هفتم

  عنوان درس -  نواحی صنعتی مهم ایران

---------------------------     

1- همه ی کالاهایی که از آنها استفاده می کنیم، از کجا به دست می آیند؟ از منابع طبیعی.

2- انواع منابع طبیعی را نام بیرید؟ نفت و گاز، سنگهای معدنی، خاک و گیاهان.

3- هرکارخانه ای برای تولید به چه نیاز دارد؟ مواد اولیه.  

4- صنعت یعنی چه ؟ در کارخانه کارگران به کمک ماشین آلات، تغییراتی در مواد اولیه به وجود آورده و آنها را به کالاهای مورد نیاز تبدیل می کنند. به این کار صنعت می گویند.

5- مواد اولیه ی کارخانه ها از چه به دست می آیند؟ از منابع  طبیعی.

6- برای تهیه ی نخ از کدام منابع طبیعی استفاده می شود؟ پشم گوسفندان، پنبه.

7- در گذشته نیازهای مردم چگونه برطرف می شد؟ مردم خودشان وسایل مورد نیاز خود رادر خانه یا کارگاههای کوچک درست کرده و استفاده می کردند.

8- چرا امروز برای رفع نیازهای مردم باید کارخانه یا کارگاه بزرگ ساخت؟ چون جمعیت افزایش پیدا کرده است و کارگاههای کوچک برای تامین نیاز این تعداد جمعیت کافی نیست.

9- کارخانه ها برای تولید، علاوه بر مواد اولیه، به چه نیاز دارند؟ سرمایه، نیروی کار، ماشین آلات و ابزار.

10- صنایع کارخانه ای ایران چند دسته هستند. نام ببرید؟ دو دسته، صنایع مادر ، صنایع مصرفی.

11- صنایع مادر به چه صنایعی می گویند؟ صنایعی که کالاهای تولیدی آنها را مردم مستقیما نمی خرند و استفاده نمی کنند.

12- کالاهایی که در صنایع مادر تولید می شوند در کجا مصرف می شوند؟ در کارخانه های دیگر.

13- صنایع مادر را نام ببرید؟ صنایع ذوب آهن و فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی و ابزار.

14- صنایع مصرفی به چه صنایعی می گویند؟ صنایع مصرفی کالاهایی را تولید می کنند که مردم آنها را می خرند به طور مستفیم مصرف می کنند.

15- مهمترین استان ایران که بیشترین صنایع مصرفی را در خود جای داده است، نام ببرید؟ تهران.

16- چرا در اطراف شهرهای بزرگ کارخانه های بیشتری تاسیس می شود؟ چون جمعیت زیادی در این شهرها زندگی می کنند و برای تامین نیازهای آنها کارخانه های زیادی تاسیس می شود. در این شهرها نیروی کار زیادی هم وجود دارد.

17- معین کنید کدام صنعت مادر و کدامیک مصرفی است؟

پتروشیمی ( مادر ) - کفش ( مصرفی ) - فرش ( مصرفی )-  قندو شکر ( مصرفی ) -  فولاد ( مادر ) -  پارچه بافی ( مصرفی )

18- در صنایع ذوب آهن چه چیزی تولید می شود؟ قطعات آهن.

19- سنگ آهن مورد نیاز صنایع ذوب آهن از کجا تامین می شود؟ از معادن سنگ آهن بافق ( یزد )

20- اولین کارخانه ی ذوب آهن در کجا ساخته شده است؟ نزدیک اصفهان.

21- سنگ آهن را در کارخانه ی ذوب آهن چه می کنند؟ در کارخانه ی ذوب آهن سنگ آهن را در کوره ی بلند ذوب کرده و به آهن تبدیل می کنند.

22- کار صنایع پتروشیمی چیست؟ کارخانه های پتروشیمی نفت و گاز را به مواد شیمیایی تبدیل می کنند.

23- تولیدات صنایع پتروشیمی چه می شوند؟ از تولیدات صنایع پتروشینی در کارخانه های دیگر برای تولید رنگ، چسب، کودشیمیایی، لاستیک و مواد شویند ( پودرهای لباسشویی ) استفاده می شود.

24- در صنایع ماشین سازی چه کالاهایی تولید می شود؟ ماشین آلات و ابزار، دیگ بخار، جرثقیل و دستگاههایی مانند این ها برای سایر کارخانه هاتولید می شود.

25- مواد اولیه ی کارخانه های ماشین سازی معمولا از کجا تامین می شوند؟ از معادن مس، آهن، سرب و روی تامین می شود.

26- معادن مس ایران درکجا قرار دارند؟ در سرچشمه ی کرمان.

27- معادن آهن ایران درکجا قرار دارند؟ دربافق یزد.

28- مواد اولیه ی صنایع مادر از کجا تامین می شود؟ از معادن مختلف.

29- دو شهر نام ببرید که در آنها صنایع پتروشیمی قرار دارد؟ ماهشهر، شازند.  

30- دو شهر نام ببرید که در آنها ذوب آهن قرار دارد؟ اصفهان ، اهواز.  

31- دو شهر نام ببرید که در آنها صنایع ماشین سازی قرار دارد؟ اراک ، تبریز.

32- در شهر شما ( اهواز ) کدام صنعت مادر وجود دارد؟ صنایع فولاد.

33- معدن یک ..........  خدادادی است. ( نعمت )

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

سوالات فصل چهارم علوم تجربی : برگی از تاریخ زمین

  با یاد و نام خدا

  سوالات فصل چهارم : برگی از تاریخ زمین

=============

1- اگر در محلی فسیل ماهی پیدا شود نشانه ی چیست؟ نشان می دهد که آن محل در گذشته در آن محل دریا بوده است.

2- فسیل چیست؟ به آثار و بقایایی که از گیاهان و جانوران بسیار قدیمی در سنگ ها باقی مانده است، فسیل می گویند.

3- فسیل از چه تشکیل شده است؟ فسیل یا قسمتی از بدن موجودات زنده مانند استخوان، دندان و صدفها است و یا از اثری از بدن جانداران مانند ردّ پای آنها تشکیل شده است.

4- چرا از همه ی قسمت های بدن جانوران فسیل درست نمی شود؟ بعضی از قسمت های بدن جانوران نرم است و خوراک جانوران دیگر می شود و یا می پوسد.

5- در کجاها فسیل بیشتری درست شده است؟ در دریاهای کم عمق و گرم.

6- چرا در دریاهای کم عمق و گرم فسیل بیشتری درست شده است؟ به علت عمق کم آب، جسد موجود زودتر به ته آب می رسد وروی آن را گل و لای می پوشاند. در این مناطق نور خورشید سبب رشد گیاهان شده و جانوران زیادی را جذب می کند.

7- اگر به ترتیب قرار گرفتن لایه ها توجه کنیم، کدام لایه ی سنگ های رسوبی قدیمی ترند؟ لایه های زیرین، زیرا زودتر تشکیل شده اند.

8- برای تشکیل بعضی از فسیل ها چه مقدار زمان لازم است؟ میلیون ها سال.

9- فسیل چگونه تشکیل می شود؟ وقتی جانوری می میرد جسدش در ته دریا قرار می گیرد. بخشهای نرم بدن جانور تجزیه یا توسط جانداران دیگر خورده شده اما قسمتهای سخت باقی می ماند. روی قسمتهای باقیمانده توسط گل و لای یا رسوبات پوشیده می شود.لایه های بالایی روی لایه های پایینی فشار آورده و اثری از اسکلت جانور روی لایه های رسوبی باقی می ماند که توسط املاح معدنی موجود در آب دریا که مانند سیمان محکم است، پر می شود و فسیل جانور در بین سنگها به وجود می آید. فسیل گیاهان نیز مانند جانوران تشکیل می شود.

10- علاوه بر دریاها در کجاها فسیل تشکیل می شود؟ در یخچالهای طبیعی، غارها، معادن نمک، زیر خاکسترهای آتش فشانی و در شیره ( صمغ ) درختان.

11- سنگ های رسوبی چگونه تشکیل شده اند؟ گل و خاک رودها وارد آب دریا ها شده، ته نشین شده، و بر اثر فشار لایه های بالاتر و در طی سالیان دراز به سنگ های رسوبی تبدیل شده اند.

12- چرا بعضی از لایه های سنگ های رسوبی از بعضی از دیگر نازک تر هستند؟ چون در زمان تشکیل شدن لایه، خاک و گل کمتری در کف دریا ته نشین شده است و یا از رسوبات  دانه ریز مانند خاک رس درست شده اند.

13- چرا در بین رسوبات دانه ریز مانند خاک رس، فسیل بهتری تشکیل می شود؟چون در بین این رسوبات طرح بهتر و کاملتری از بدن جانداران ساخته می شود.

14- حشرات از دیگر جانوران بیشترهستند. چرا از حشرات فسیل کمتری یافت می شود؟ زیرا بدن حشرات اسکلت استخوانی ندارد و بدنشان زود تجزیه شده واز بین می رود.

15- در کجاها فسیل هایی از حشرات باقی مانده است؟ در شیره ( صمغ ) درختان.

16- دایناسور چه معنایی دارد؟ سوسمار ترسناک.

17- دایناسور ها در حدود چند میلیون سال قبل از میان رفتند؟ 65 میلیون سال قبل.

18- از ردپای جانوران چه اطلاعاتی به دست می آوریم؟ نوع جانور یعنی پرنده بوده یا پستاندار یا ...، محل زندگی آن، نوع غذایش که گوشتخوار بوده یا گیاهخوار، بزرگی و کوچکی جثه ی حیوان، نحوه ی حرکت کردن آن، وزن جانور و .....  

19- اگر در محلی فسیل برگ درخت خرما پیدا شود، نشانه ی چیست؟ آن محل قبلا آب و هوای گرمسیری داشته است.

20- اگر در محلی فسیل صدف پیدا شود، نشانه ی چیست؟ آن محل قبلا دریای کم عمق و گرم بوده است.

21- اگر در محلی فسیل سرخس پیدا شود، نشانه ی چیست؟ آن محل قبلا ناحیه ی گرم و مرطوب بوده است.

22- به چه چیزی کتاب تاریخ زمین می گویند؟ سنگ های رسوبی.

23- زمین شناسان درباره گذشته زمین از چه راه هایی اطلاعات زیادی به دست می آورند؟ با استفاده از آثاری که در سنگ ها وجود دارد.

24- چرا زمین شناسان لایه های رسوبی را مطالعه می کنند؟ زیرا لایه های رسوبی در دریاها تشکیل می شوند و بیشترین تعداد فسیلها نیز از جاندارانی درست می شود که در دریاها زندگی می کرده اند.  

25- زمین شناسان با مطالعه ی فسیل ها چه اطلاعاتی به دست می آورند؟ اطلاعاتی درباره ی تغییرات آب و هوا، شکل و وضعیت خشکی ها و دریاهای زمین، محل دریا ها، نوع گیاهان و جانورانی که زمانی روی زمین زندگی می کرده و امروزه از بین رفته اند و نوع غذایشان، به دست می آورند.

توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

مطلبی پیرامون چینه ها

  با یاد و نام خدا

  مطلبی پیرامون لایه های رسوبی

================== 

  لایه بندی یا چینه بندی

لایه بندی یا چینه بندی یکی از مهمترین خصوصیات سنگهای رسوبی است. طبقه یا لایه را می توان به صورت جسم ورقه مانندی تعریف کرد که دو بعدش در مقایسه با بعد سوم ( ضخامت ) زیاد است. ضخامت لایه از چندین متر تغییر می کند. از نظر ابعاد نیز طبقات متفاوتند و ممکن است تا چندین کیلومتر نیز گسترش داشته باشند. هر طبقه از طبقات مجاور خود توسط یک سری خصوصیات مشخص می‌شود. این خصوصیات ممکن است اختلاف در اندازه ی ذرات ( شیل ، ماسه سنگ و کنگلومرا و .... ) باشد و یا اینکه اختلاف درترکیب. ذغال، شیل و آهک ، سختی ، رنگ و مشخصاتی نظیر آنها سبب مشخص شدن لایه شود. در بعضی موارد نیز ممکن است دو طبقه با مشخصات مشابه، بوسیله یک طبقه نازک از یکدیگر جدا شوند.

هرچند که طبقه ممکن است از یک منطقه ی وسیع به حالت مستوی و مسطح دیده شود، ولی غالبا در نتیجه ی تاثیر نیروهای تکتونیکی، از حالت مستوی ( مسطح ) خارج شده و در حالت کلی بایستی آنرا بصورت یک سطح در نظر گرفت. وضعیت اولیه ی طبقات هنگام تشکیل معمولا به حالت شیب‌ دار در خواهند آمد. در بعضی موارد، شرایط اولیه ی رسوب گذاری طوری است که طبقه ی تشکیل شده، از همان ابتدا به حالت غیر افقی است. مثلا هنگامی که رسوب گذاری در دامنه ی دره ‌ها، قسمت های شیب ‌دار کف دریاها، روی جزایر مرجانی و در محیطهای نظیر آن انجام می شود، طبقات در حالت تشکیل نیز به صورت شیب‌ دار خواهند بود.

مشخصات طبقه

در حالت کلی می‌توان طبقه را قسمتی از سنگهای رسوبی دانست که بین دو صفحه موازی محدود است. سطح بالایی به نام سقف یا کمر بالا و سطح پایین لایه خوانده می شود. شیب و امتداد این صفحه به نام شیب و امتداد سطح لایه بندی معروف است. رُخنِمون لایه محلی است که طبقه در سطح زمین مشاهده می شود و به عبارت دیگر، فصل مشترک طبقه با سطح زمین را رُخنمون آن می گویند.

ساختمان داخلی لایه

ساختمان داخلی لایه، به شرایط فیزیکی و جغرافیایی محیط رسوب گذاری بستگی دارد و با توجه به تنوع این شرایط، در حد وسیعی تغییر می کند. در حقیقت، ساختمان داخلی لایه تابع نحوه ی قرار گرفتن ذرات تشکیل دهنده ی آن است.

قلوه سنگ : قلوه سنگ‌هایی که بوسیله رودخانه‌ها حمل می‌شوند، طوری در برابر جریان قرار می گیرند که حداقل مقاومت را داشته باشند. و بدین ترتیب، زاویه ی تمایل آنها در خلاف جهت جریان می باشد. نحوه ی قرار گرفتن فسیل‌ها نیز تابع جریان آب است. مثلا صدفهای طویل اغلب به موازات جریان آب رودخانه‌ها قرار می‌گیرند. صدفهایی که به شکل مخروط هستند، به طریقی قرار می گیرند که نوک مخروط، در جهت جریان باشد.

توجه : این مطلب در سطحی بالاتراز مطلب درسی شما و صرفا جهت مطالعه و آشنایی بیشتر شما با موضوع لایه های رسوبی است. برای ادای امانت، آدرس آن هم ذکر شده است.

منبع : http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page

شعر

  با یاد ونام خدا

  با سلام و آرزوی موفقیت برای شما

  برادر و خواهر گرامی 

  شعری از پروین اعتصامی تقدیم به دانش آموزان خوبم

      اشک یتیم

روزی گذشت پادشهی از گذرگهی

فریاد شوق برسر هر کوی و بام خاست

پرسید زان میانه یکی کودکی یتیم

کاین تابناک چیست که برتاج پادشاست

آن یک جواب داد چه دانیم ما که چیست

دانیم آن قدر که متاعی گرانبهاست

نزدیک رفت پیرزنی گوژپشت و گفت:

این اشک دیده ی من و خون دل شماست

ما را به رخت و چوب شبانی فریفته است

این گرگ سالهاست که با گله آشناست

آن پرسا که ده خَرَد و مِلک، رهزن است

آن پادشا که مال رعیت خورد گداست

بر قطره ی سرشک یتیمان نظاره کن

تا بنگری که روشنی گوهر از کجاست.