کلاس ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

کلاس ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

فایل های آموزشی

  با یاد و نام خدا 

  اولیای عزیز سلام و صبح به خیر. فایلهای زیر می تواند به فرزندتان در یادگیری بخشهایی از درس ریاضی کمک کند. لطفا آنها را دانلود و در اختیارشان بگذارید. برای نمایش این فایلها حتما باید برنامه ی فلش پلیر روی کامپیوترتان نصب شده باشد. با سپاس  

 برای دریافت فایل، اینجا کلیک کنید.  

  برای دریافت فایل، اینجا کلیک کنید

 برای دریافت فایل، اینجا کلیک کنید

برای دریافت فایل، اینجا کلیک کنید

برای دریافت فایل، اینجا کلیک کنید

برای دریافت فایل، اینجا کلیک کنید

 برای دریافت فایل، اینجا کلیک کنید.  

برای دریافت فایل، اینجا کلیک کنید

برای دریافت فایل، اینجا کلیک کنید

برای دریافت فایل، اینجا کلیک کنید

برای دریافت فایل، اینجا کلیک کنید

اشکال هندسی

  با یاد و نام خدا 

  اولیای عزیز سلام. فایل ضمیمه را که حاوی مطالبی پیرامون اشکال هندسی است دانلود کنید تا بچه ها از آن استفاده نمایند. با سپاس 

   براب دریافت فایل، اینجا کلیک کنید.

عکسهایی از بچه های کلاس ما

  با یاد و نام خدا 

  اولیای عزیز سلام. این هم عکسهایی از بچه های من در زمین ورزش و با تشکر از آقای میرسالاری که زحمت کشیده و این عکسها را گرفتند.  

  

سوالات علوم تجربی

   با یاد و نام خدا 

  سلام اولیای عزیز و شب به خیر. نمونه سوالاتی برای  فصل 3و5و6 علوم تجربی روی وبلاگ و صفحه ی گروه می گذارم تا بتوانید برای آمادگی بچه ها برای آزمون روز یکشنبه یا آزمونهای بعدی استفاده نمایید. فصل 4 را قبلا روی وبلاگ و صفحه ی گروه گذاشته ام. موفق باشید. 

 

 

 

 

 

 

سوالات فصل ششم : چشم

   با یاد و نام خدا

  سوالات فصل ششم  : چشم

=============

1- نسترن چگونه فهمید توپ به سمت او می آید ؟ او توپ را دید که به سمتش می آید

2- نسترن وقتی توپ را دید چه کرد ؟ به سمت توپ رفت و آن را به زمین حریف پرتاب کرد.

3- مغز نسترن در این باره چه کرد ؟ پس از دیدن توپ به ماهیچه ی دست و پای نسترن فرمان داد تا حرکت مناسب را انجام دهند.

4- چگونه چیزی را می بینیم ؟ نور باز تابش شده از راه مردمک وارد چشم شده و پس از عبور از عدسی روی شبکیه تصویر ایجاد می شود. عصب بینایی به مغز پیام می فرستد و آن زمان است که ما جسم را می بینیم.

5- قرنیه چیست ؟ بخش جلو چشم ( جلو عنبیه ) که شفاف است و نور از آن عبور می کند را قرنیه می گویند.

6- مردمک چیست ؟ دریچه ای که پشت قرنیه وجود دارد و نور از آنجا وارد می شود.

7- تنگ و گشاد شدن مردمک چه تاثیری دارد ؟ میزان نوری که وارد  چشم می شود را تنظیم می کند.

8- مردمک چگونه تغییر می کند ؟ مردمک در نور شدید تنگ می شود تا نور کمتری وارد چشم شود و در نور کم گشادتر می شود تا نور بیشتری وارد شود

9-عنبیه چیست ؟ دایره ی دور مردمک است که در افراد مختلف به رنگهای آبی، مشکی، قهوه ای ، سبز و ........ دیده می شود

10-لایه ی داخلی کره چشم چه نام دارد ؟ شبکیه که تصویر روی آن ایجاد می شود.

11- چشم چگونه با مغز ارتباط دارد ؟ از طریق عصب بینایی.

12- چشم چه شکلی است ؟ چشم به شکل کروی است.

13- چرا مردمک همیشه سیاه دیده می شود؟ چون داخل کره ی چشم تاریک است ، مردمک همیشه سیاه دیده می شود.

14- عصب بینایی به کدام بخش چشم وصل می شود ؟ شبکیه

15- عدسی چشم چه می کند ؟ نوری را که وارد چشم می شود، می شکند و بر روی شبکیه تصویر ایجاد می کند .

16- نزدیک بین به چه کسی گفته می شود ؟ کسی که اجسام نزدیک را به خوبی می بیند ولی اجسام دور را به وضوح نمی بیند.

17- نزدیک بین ها باید از چه عدسی استفاده کنند ؟ عدسی مقعر

18- دور بین به چه کسی گفته می شود ؟ کسی که اجسام دور را خوب می بیند ولی اجسام نزدیک را به وضوح نمی بیند.

19- افراد دور بین باید از چه عدسی استفاده کنند ؟ عدسی محدب

20- نوع عینک مناسب را چه کسی انتخاب می کند ؟ چشم پزشک

21- چگونه از چشم خود مراقبت کنیم ؟ به نور شدید مانند نور خورشید یا نور جوشکاری نگاه نکنیم. در نور کم مطالعه نکنیم. کتاب را در فاصله ی 30 سانتی متری صورت قرار دهیم. هنگام کار از عینک مخصوص استفاده کنیم. اگر دستمان کثیف است به چشم نمالیم. هنگامی که در خودرو در حال حرکت نشسته ایم، مطالعه نکنیم. اگر چیزی در چشم ما رفت چشم را مالش ندهیم و از بزرگترها بخواهیم آن جسم را بیرون بیاورند. برای معاینه ی چشم به پزشک مراجعه کنیم. اگر پزشک عینک تجویز کرد حتما استفاده کنیم. در روزهای آفتابی و برفی از عینک مناسب استفاده کنیم. 

 

 توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

نمونه سوال ریاضی

   با یاد و نام خدا 

  برادر و خواهر گرامی. با سلام و شب به خیر. 

  این نمونه سوالات ریاضی از جزوه ی آقای ابراهیمی است. هروقت فرزندتان وقت داشت از او بخواهید جواب دهد. چنانچه اشکالی داشت، سرکلاس از خودم بپرسد. ضمنا این سوالات را در صفحه ی گروه هم گذاشته ام. با سپاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالبی پیرامون فصل ششم و هفتم علوم

  با یاد و نام خدا

  مطالبی پیرامون فصل ششم  و هفتم درس علوم تجربی

==================  

  ** این مطالب جهت یادگیری بیشتر شماست.

1- ما اطلاعات خود را از محیط چگونه به دست می آوریم؟ با استفاده از چشم، گوش، بینی، زبان و پوست.

2- اگر بخواهیم برای چشم، گوش، بینی، زبان و پوست یک نام کلی بگذاریم، چه نامی مناسبتر است؟ اندامهای حسّی.

3- اگر کسی نتواند ببیند، ببوید، بشنود، بچشد ویا لمس کند، چه می شود؟ نبودن هرکدام از این حواس انسان را با مشکلات زیادی روبرو می کند. انسان در این حالت از بسیاری خطرهای محیط آگاه نشده و نمی تواند رفتار مناسبی در برابر آنها داشته باشد.

4- با کدام دستگاههای بدن در پایه های قبلی آشنا شده اید؟ دستگاههای حرکت، گوارش، گردش خون و تنفس.

5- اندامهای هریک از دستگاههای بدن را نام ببرید؟ معده وروده ها اندام دستگاه گوارش، بینی و ششها اندام دستگاه تنفس، قلب و رگها اندام دستگاه گردش خون و استخوانها ماهیچه ها اندام دستگاه حرکتی هستند.

6- شما اگر بخواهید در یک مسابقه ی دو شرکت کنید، بدن چه کارهایی را باید انجام دهد؟ ماهیچه ها باید استخوانها را حرکت بدهند، قلب باید تندتر بتپد تا خون و اکسیژن بیشتری به اندامها رسیده و مواد زاید را خارج کند، تنفس باید تندتر باشد تا اکسیژن بیشتری به بدن برسد، چشم باید ببیند تا مسیر را درست بروید، گوش باید بشنود تا شروع وپایان مسابقه را متوجه شوید و بدن باید بتواندتعادل خود را حفظ کند.

7- به نظر شما کارهایی که نام بردید، باید طبق نظم خاصی انجام شود؟ بلی. مثلا بعد از آغاز مسابقه است که بدن به اکسیژن بیشتر نیاز دارد و تنفس باید تندتر شود، خون بیشتری باید به اندامهای حرکتی برسد پس قلب باید تندتر بنپد و .... .

8- چه دستگاهی بین اندامهای مختلف بدن هماهنگی به وجود می آورد؟ دستگاه عصبی.

9- دستگاه عصبی از چه بخشهایی تشکیل شده است؟ مغز که در داخل سر قرار دارد، نخاع که در درون ستون مهره ها جای دارد و رشته های عصب.

10- نخاع شبیه چیست؟ شبیه یک طناب سفید رنگ.

11- کارمغز چیست؟ مغز به قلب، معده، کلیه ها، ماهیچه ها و دیگر اندامهای بدن دستور می دهد که کار خود را به موقع و به اندازه انجام دهند. بعلاوه یادگیری و به خاطرسپردن نیز از کارهای مغز است.

12- آیا همه ی کارهای بدن با دستور مغز یا نخاع انجام می گیرند؟ بلی.

13- عصب چیست؟ رشته هایی که از همه ی قسمتهای بدن به مغز و نخاع متصل شده اند.

14- اگر جایی از بدن آسیب ببیند، چگونه درد را احساس می کنیم؟ احساس درد از هرنقطه ی بدن توسط رشته های عصب به مغز می رود و در مغز احساس درد به وجود می آید.

15- شما چگونه انگشت دست خود را حرکت می دهید؟ مغز از طریق رشته های عصب به ماهیچه های انگشت دست فرمان حرکت کردن می دهد. این فرمان از طریق نخاع به عصب دست و سلّول های عصبی موجود در انگشت دست منتقل می شود. ماهیچه ها، انگشت را حرکت می دهند.    

16- اگر اتفاقا پای خود را روی جسم تیزی بگذارید، چه می شود؟ رشته های عصب به مغز پیام می برند و مغز به ماهیچه های پا دستور می دهد که خود را از روی جسم تیز بردارد ( حرکت غیرارادی ).

17- آیا دستگاه عصبی هم از سلّول ساخته شده است؟ بلی.

18- تفاوت مهم سلّولهای عصبی با دیگر سلّولها چیست؟ سلّولهای عصبی اگر آسیب ببینند، نمی توانند خود را ترمیم کنند.

19- چه خصوصیتی سلولهای عصبی را برای کاری که برعهده دارند، مناسب می کند؟ سلّول های عصبی بلند و باریک بوده و به همین دلیل برای انتقال پیام عصبی مناسب هستند.

**** آیا می دانید که :

1- اگر اعصاب احساس گرمی در پوست وجود نداشته باشند، جه می شود؟ فرد متوجه نمی شود که بدنش با چیزگرمی تماس گرفته و امکان دارد بدنش بسوزد.

2- ما چند نوع رفتار داریم؟ دونوع، ارادی و غیرارادی.

3- رفتار ارادی چیست؟ رفتارهایی که خود ما تصمیم می گیریم و انجام می دهیم مانند دویدن.

4- رفتار غبرارادی چیست؟ رفتارهایی که ما برای انجامش تصمیم نمی گیریم مانند تنفس، گوارش غذا، به هم زدن پلکها و... .

5- رفتارهای ارادی و غیرارادی ما توسط چه دستگاهی انجام یا کنترل می شوند؟ دستگاه عصبی.

-----------------------

1- ما همواره اطلاعات گوناگونی را از محیط و اندامهای داخلی توسط اندامهای حسی به دست می آوریم.

2- اندامهای حسی با مراکز عصبی ارتباط دارند و آنچه را که از محیط می گیرند به صورت پیامهای عصبی در آورده و به  مراکز عصبی مربوط به خود ارسال می کنند.

3- اندامهای حسی ما عبارتند از : چشم ( حس بینایی )، گوش ( حس شنوایی )، بینی ( حس بویایی )، زبان ( حس چشایی ) و پوست ( حس لامسه یا بساوایی ).

4- مهمترین حس ما حس بینایی است. ما بیش از 80% اطلاعات خود از محیط را به وسیله ی این حس به دست می آوریم.

---------------------- 

1- چشم اندام حس بینایی است. چشم تقریبا کروی شکل است و از سه لایه تشکیل شده که از بیرون به داخل عبارتند از:

   الف - لایه ی خارجی یا صلبیه     ب- لایه ی تیره رنگ میانی به نام مشیمیه    پ- لایه ی داخلی یا شبکیه

2- صلبیه پرده ای سخت، ضخیم و سفیدرنگ است که اندامهای داخلی چشم را محافظت می کند.

3- بخش جلو صلبیه برجسته و شفاف است که قرنیه نام دارد.  نور از راه قرنیه وارد چشم می شود.

4- مشیمیه تیره رنگ است تا نور درچشم انعکاس پیدا نکند.

5- در مشیمیه رگهای خونی وجود دارند که به قسمتهای مختلف دیواره ی چشم غذا می رسانند.

6- بخش جلو مشیمیه عنبیه نام دارد که در افراد مختلف به رنگهای گوناگون دیده می شود.

7- مردمک چشم در وسط عنبیه قرار دارد ومانند دریچه ای است که نور از آنجا وارد چشم می شود.

8- مردمک در نور زیاد تنگ می شود تا نور کمتری وارد چشم شده ودر نور کم گشاد شده تا نور بیشتری وارد چشم شود.

9- میزان باز و بسته شدن مردمک را دستگاه عصبی مرکزی تنظیم می کند.

10- عدسی چشم پشت مردمک واقع شده که نور را می شکند وروی شبکیه تصویر ایجاد می کند.

11- چشم مانند یک دوربین عکاسی است ( دیافراگم دوربین مانند مردمک و نوار فیلم مانند شبکیه است ).

12- ماهیچه های مژکی عدسی چشم را قطورتر( برای دیدن اجسام نزدیک ) و نازکتر ( برای دیدن اجسام دورتر ) می کنند.

13- شبکیه دارای سلولهایی است که به نور حساس هستند.

14- عصب بینایی از قسمت پشت شبکیه به مغز می رود.

15- به محل خروج عصب بینایی که هیچ نوری را دریافت نمی کند، نقطه ی کور می گویند. اگر تصویر جسمی روی نقطه ی کور بیفتد، ما آن را نمی بینیم. بالاتر از نقطه ی کور حساس ترین نقطه ی شبکیه به نام  نقطه ی زرد   قرار دارد. 

16- وقتی تصویر جسمی روی شبکیه بیفتد اعصاب بینایی پیامی به مغز می فرستند و ما جسم را می بینیم.

17- سلولهای شبکیه دو دسته اند: دسته ای  به نورکم حساس هستند و دسته ای رنگ ها را دریافت می کنند.

18- نزدیک بینی از بیماریهای چشم است که فرد نزدیک بین اجسام دور را به خوبی نمی بیند.

19- دور بینی از بیماریهای چشم است که فرد دور بین اجسام نزدیک را به خوبی نمی بیند.

20- افراد نزدیک بین از عینکهایی باعدسی مقعر و افراد دور بین از عینکهایی با عدسی محدب استفاده می کنند.

21- شب کوری بیماری دیگر چشم است که براثر کمبود ویتامین آ به وجود می آید.در این بیماری فرد در نور کم قادر به دیدن اجسام نیست.

22- کوررنگی بیماری دیگر چشم است که فرد قادر به تشخیص یک یا چند رنگ نیست. این بیماری ارثی است.

23- گل مژه التهاب غده های چرکی کنار مژه ی چشم است و براثر تماس دست یا استفاده از حوله ی کثیف به وجود می آید.

--------------------   

1- گوش اندام حس شنوایی است.

2- گوش از سه بخش تشکیل شده است: گوش بیرونی، گوش میانی و گوش درونی.

3- گوش بیرونی شامل لاله ی گوش، مجرای شنوایی وپرده ی صماخ ( پرده ی گوش ) است.

4- صدا یا صوت از لرزش شدید اجسام در هوا تولید می شود به همین علت در خلا ( جایی که هوا نیست مانند خارج از جو زمین ) صدا تولید و منتقل نمی شود.

5- لاله ی گوش امواج صدا را به سمت مجرای شنوایی هدایت می کند. مجرای شنوایی صدا را به سمت گوش میانی هدایت می کند.

6- در مجرای گوش مایع چسبناکی ترشح می شود که از ورود گردوغبار و حشرات به داخل گوش جلوگیری می کند.

7- گوش میانی از استخوانهای کوچکی به نام چکشی، سندانی و رکابی تشکیل شده است.

8- براثر صدا پرده ی گوش به لرزش درمی آید. استخوانهای کوچک این لرزش را به بخش حلزونی در گوش درونی منتقل می کنند.

9- گوش میانی توسط کانالی به حلق مربوط می شود که سبب می شود فشار هوا در دو طرف پرده ی گوش یکسان بوده و آسیب نبیند.

10- گوش درونی از بخش حلزونی و مجراهای نیم دایره تشکیل می شود.

11- مایع درون بخش حلزونی لرزش پرده ی گوش را به اعصاب شنوایی منتقل و از آنجا به مغز می فرستد.

12- مایع درون گوش میانی علاوه بر انتقال لرزش پرده ی گوش، سبب حفظ تعادل بدن می شود.

13- وقتی به دور خود می چرخیم، مایع درون بخش حلزونی لرزش پیدا کرده و ما احساس سرگیجه کرده وممکن است به زمین بخوریم.

14- عفونت گلو و لوزه ها می تواند سبب عفونت پرده ی گوش و آسیب دیدن آن شود.

15- اگر پرده ی گوش آسیب ببیند ما دیگر نمی توانیم صدایی را بشنویم ( گوش سنگین یا کر می شود ).

16- بیماریهایی مانند اوریون، مخملک، سرخک، سرماخوردگی و گلودرد چرکی و نیز ضربه به گوش می تواند به گوش آسیب برساند.

----------------- -----   

1- بینی اندام حس بویایی است.

2- بوی اجسام در حقیقت مولکولهایی از جسم است که از آن جدا شده و به همراه هوا وارد بینی می شوند.

3- زمانی که مولکول هایی از جسم در بخش نمناک بالای بینی حل شوند، ما بوی اجسام را حس می کنیم.

4- مواد بودار ترکیبات فراری هستند که در آب و چربی حل می شوند.

5- عصب های بویایی در بخش نمناک بالای بینی قرار دارند.

----------------------- 

1- زبان اندام حس چشایی است. برجستگیهای روی زبان را پُرزهای چشایی می گویند.

2- باید مولکولهایی از جسم در مایع روی زبان حل شود تا ما مزه ی جسم را حس کنیم.

3- شیرینی، تلخی، شوری و ترشی چهار مزه ی اصلی هستند.هر بخش از زبان مزه ی خاصی را دریافت می کند.

4- نوک زبان مزه ی شیرین، ته زبان تلخی ، شوری و ترشی نیز توسط دوطرف زبان دریافت می شوند.

5- بخش وسط زبان غیرحساس است و هیچ مزه ای را حس نمی کند.

----------------------   

1- پوست بدن اندام حس لامسه است و از دو بخش پوست درونی و بیرونی و پوست بیرونی از دولایه ی بیرونی ودرونی تشکیل شده است.

2- سردی، گرمی، درد، فشار، نرمی و زبری را توسط پوست احساس می کنیم.

3- اگر چیزی را روی پوست بکشیم، گیرنده های لمسی را تحریک می کنیم.   

4- اگر چیزی را روی پوست فشار دهیم، گیرنده های فشار را تحریک می کنیم.

5- گیرنده های درد، لمس، فشار، گرما و سرما در پوست وجود دارند.

6- گیرنده های حسی در بخشهایی از پوست مانند دست، پا و صورت بیشتر هستند.

7- در پوست علاوه بر گیرنده های حسی، غدد عرق وچربی و پیازمو نیز وجود دارند.

---------------------  

1- کارهایی که شخص انجام می دهد یا ارادی هستند (مانند از جا بلند شدن )

 یا غیر ارادی (مانند ترشح شیره ی معده ).

2- تمام کارهایی که شخص انجام می دهد توسط  دستگاه عصب  کنترل می شوند. هماهنگی بین اندامهای مختلف بدن هم توسط دستگاه عصب انجام می شود.

3- سلولهای عصبی  نِرون  نام دارند و کارشان انتقال پیامها است.

4- دستگاه عصب از مغز ( مخ، مخچه و بصل النخاع )، نخاع و رشته های عصب تشکیل شده است.

5- مخ بزرگترین بخش مغز است.

6- تفکر، یادآوری خاطرات، انجام کارهای ارادی از کارهای مخ است.  صحبت کردن و راه رفتن تحت کنترل مخ است.

7- کار مخچه کنترل اعمال ماهیچه های مختلف بدن و نیز کنترل تعادل بدن است.

8- بصل النخاع پایین ترین قسمت مغز و رابط بین نخاع و بقیه ی قسمتهای مغز است و کنترل کارهای غیرارادی مانند تنفس را برعهده دارد.

9- نخاع مانند رشته ی سفیدی است که در درون ستون مهره ها جای داشته و رابط بین مغز و دیگر اندامهای بدن است.

10- مشخصه ی مهم سلولهای عصبی این است که قدرت ترمیم خود را ندارند یعنی اگر آسیب ببینند، بهبود نمی یابند.

11- بیماری   فلج اطفال  که در کودکی فرد را مبتلا می کند، یکی از عواملی است که به دستگاه عصب  آسیب می رساند.

12- عامل بیماری فلج اطفال یک نوع ویروس است.

13- بجز فلج اطفال عوامل دیگری نیز سبب آسیب دستگاه عصب می شوند مانند تصادفات، ضربه هایی که به سر، گردن یا کمر فرد وارد می گردد مانند ضربه به سر که سبب خونریزی و فلج شدن بدن یا حتی مرگ هم می شود.

14- سی و یک جفت عصب نخاعی،  نخاع را به بخشهای مختلف بدن ( مانند شش، روده ها و ... ) وصل می کنند.

15- دوازده جفت عصب به مغز ارتباط دارند ( مانند  اعصاب بویایی ، چشایی و .... ) که به آنها عصب مغزی می گویند.

تبریک تولد

   با یاد و نام خدا

  یازدهم دی ماه تولد محمدرضا عبدالهی یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.

نمونه سوال ریاضی

  با یاد و نام خدا 

  سلام و صبح به خیر اولیای عزیز 

  دو نمونه سوال ریاضی مربوط به نسبت، تناسب و درصد که از جزوه ی آقای ابراهیمی گرفته ام، برایتان روی وبلاگ می گذارم. این سوالات را قبلا در صفحه ی گروه هم گذاشته ام. با سپاس برادرتان بهرامی 

 

 

 

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  دهم دی ماه تولد ابوالفضل صالحی یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.