کلاس ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

کلاس ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  بیست و ششم اردیبهشت ماه تولد سینا ساعی نیا یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم. 

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  نوزدهم اردیبهشت ماه تولد مهدی ستاوی یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم. 

سوالات درس دوازدهم : از ریشه تا برگ

  با یاد و نام خدا

  سوالات درس دوازدهم : از ریشه تا برگ

============= 

1- گیاهان برای رشد خود به آب، خاک مناسب، نور و هوا نیاز دارند. منظور از هوا گاز اکسیژن است.

2- گیاهان به مواد معدنی که در آب و حاک وجود دارند، نیازمند هستند.

3- وقتی دانه ی گیاهی را می کاریم، ابتدا ریشه سبز شده و رشد می کند.

4- روی ریشه تارهای بسیار ریزی وجود دارد که آب و مواد معدنی را جذب می کنند. به آنها  تارهای کشنده  می گویند.

5- آب و مواد معدنی که توسط ریشه جذب می شوند از طریق آوندهایی که در ساقه هست به برگ می رسند.

6- آوندها در برگ به شکل  رگبرگ  دیده می شوند.  

7- گیاهان گاز کربنیک هوا را گرفته و اکسیژن پس می دهند.

8- هوا از روزنه هایی که در پشت وروی برگ وجود دارند، وارد گیاه می شود.

9- گیاهان از گاز کربنیک ( کربن دی اکسید ) برای عمل غذا سازی ( فتو سنتز ) استفاده می کنند.

10- گیاهان اکسیژن را از راه روزنه ها می گیرند و گاز کربنیک را هم از همین راه دفع می کنند.

11- گیاهان با استفاده از انرژی نور خورشید، گازکربنیک و موادی که از آب و خاک می گیرند، غذا می سازند.

12- غدا در برگ ساخته می شود.

13- گیاهان با استفاده از سبزینه ( کلروفیل ) غذا می سازند.

14- اگر روی برگهای یک گیاه را با روغن بپوشانیم به طوری که هوا نتواند وارد گیاه شود، پس از مدتی آن گیاه از بین می رود.

توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

مطلبی در مورد درس یازدهم علوم تجربی : بکارید وبخورید

  با یاد و نام خدا

  مطلبی در مورد درس یازدهم علوم تجربی : بکارید وبخورید

============= 

1- گیاهان برای رشد خود به آب، خاک مناسب، نور و هوا نیاز دارند.

2- آبیاری منظم، به موقع و به اندازه، موجب تولید محصولات کشاورزی بهتر می شود.

3- گیاهان برای رشد خود، به مواد معدنی که در آب و حاک وجود دارند، نیازمند هستند.

4- گیاهان توسط ریشه مواد معدنی مورد نیازشان را از آب و خاک می گیرند.

5- گیاه بخشی از غذایی را که می سازد، خود مصرف می کند و بقیه ی آن در ساقه، برگ؛ میوه وریشه ی گیاه ذخیره می شود که به مصرف دیگر حانداران مانند انسان می رسد.

6- گیاهان معمولا در خاک شور یا نسبتا شور رشد نمی کنند.

7- برخی گیاهان مانند جو در خاک شور یا نسبتا شور هم رشد می کنند.

8- خاک شور خاکی است که دارای املاح پتاسیم و سدیم زیاد باشد.

9- خاک مناسب برای رشد گیاه باید دارای خاک رس، ماسه و کود باشد.

10- خاک حاصلخیز خاکی است که تمام مواد لازم برای رشد گیاه را در خود دارد.

11- کود از تجزیه ی بدن موجودات زنده و بقایای آنها به وجود می آید.

12- خاکی که ماسه ی بیشتری داشته باشد، زودتر آب خود را از دست می دهد.

13- خاکی که رس بیشتری داشته باشد، مدت بیشتری آب را در خود نگه می دارد.

14- خاکی که به مقدار مساوی دارای ماسه، خاک رس وگیاخاک باشد برای کشاورزی مناسب تر است زیرا، سرعت نفوذ و حجم ذخیره ی آب در این نوع خاک بیشتر است.

15- در مناطق کم باران، گیاهان در خاکی که رس بیشتری داشته باشد بهتر رشد می کنند.

16- گیاهان با استفاده از انرژی نور خورشید، گازکربنیک و موادی که از آب و خاک می گیرند، غذا می سازند.

17- اگربه گیاه نور نرسد، برگهای آن زرد می شوند ( یعنی  سبزینه یا کلروفیل آن از بین می رود ) و گیاه نمی تواند غذاسازی کند در نتیحه خود گیاه نیز رشد نکرده و از بین می رود.

18- اگرهوا به گیاه نرسد، نمی تواند غذاسازی کند و خود گیاه نیز رشد نکرده و از بین می رود.

19- اگر گیاهی را در ظرفی بگذاریم که در آن کامل بسته باشد به طوری که هوا به گیاه نرسد، پس از مدتی آن گیاه از بین می رود.

20- اگر روی برگهای یک گیاه را با روغن بپوشانیم به طوری که هوا نتواند از روزنه های برگ وارد گیاه شود، پس از مدتی آن گیاه از بین می رود.

***********  آیا می دانید که :

1- براثر کاشت زیاد و متوالی ( کاشت هر ساله )، خاک مواد معدنی خود را از دست داده و ضعیف می شود.

2- برای تقویت خاک باید به آن کود داد یا فاصله ی کاشت را طولانی کرد مثلا هردو سال یک بار.

3- کودها سه دسته اند: کودهای شیمیایی، کودهای حیوانی  و کودهای زیستی.

4- کودهای شیمیایی انواع مختلف دارند و از موادی ساخته ی شوند که در صنایع پتروشمیی تولید می شوند.

5- استفاده ی زیاد از کودهای شیمیایی سبب آلودگی محیط زیست می شود و باید  کمتر  از آنها استفاده گردد..

6- کودهای زیستی سبب آلودگی محیط زیست نمی شوند.

7- گیاهانی مانند جو، چغندر و اسفناج  می توانند در خاک شور رشد کنند.

 

   توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

سوالات درس 21- مطالعات پنجم ابتدایی

با یاد و نام خدا

سوالات درس 21- مطالعات پنجم ابتدایی

================= 

1- چرا مغولها به ایران حمله کردند؟ حاکم یکی از شهرهای مرزی بازرگانان مغول را کشت و اموال آنان را غارت کرد. چنگیزخان مغول هم به همین بهانه به ایران حمله کرد.

2- مغولها در زمان هجوم به ایران چه کردند؟ شهرها و روستاهای ایران را وبران کرده، بسیاری از مردم را کشتند و کتابخانه ها، مدارس و مساجد را آتش زدند.

3- رفتار جانشینان تیمور در زمان حکومت بر ایران، چه فرقی با رفتار تیمور داشت؟ جانشینان تیمور برخلاف خود تیمور، تحت تاثیر فرهنگ وتمدن ایران قرار گرفته، به علم و دانش توجّه کرده و برای آبادانی ایران کوشیدند.

4- مغولها در زمان کدام سلسله ی ایرانی با ایران همسایه شدند؟ در زمان خوارزمشاهیان

5- در زمان حمله ی مغولها به ایران، پادشاه خوارزمشاه چه نام داشت؟ سلطان محمد خوارزمشاه

6- چرا خوارزمشاهیان به این نام معروف شدند؟ چون در منطقه ای به نام خوارزم حکومت می کردند.

7- مغولها چگونه مردمی بودند؟ مردمی جنگجو و خونریز بودند.

8- پس از حمله ی مغولها، سلطان محمد خوارزمشاه چه کرد؟ او از مقابل دشمن فرار کرد.

9- آخرین پادشاه خوارزمشاهی که بود؟ چه سرنوشتی داشت؟ جلال الدین خوارزمشاه که در جنگ با مغولها شکست خورد و به هند رفت اما کاری از پیش نبرد.

10- تیمور که بود؟ به چه نامی معروف است؟ فرمانده ی گروهی از مغولها بود. چون در یکی از جنگها پایش زخم شده بود به تیمور لنگ معروف شد.

11- مسجد گوهرشاد در شهر مشهد به دستور چه کسی ساخته شد؟ به دستور گوهرشاد همسر شاهرخ که از نوادگان تیمور بود.

12- حاکمان مغول که بر ایران حکومت کردند، چه نام داشتند؟ ایلخانان مغول.   

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

سوالات درس 20- مطالعات پنجم ابتدایی

با یاد و نام خدا

سوالات درس 20- مطالعات پنجم ابتدایی

=================================

1- قبایل ترک در زمان کدام سلسله به ایران مهاجرت کردند؟ سلسله ی سامانی.

2- شاهان سامانی غلامان ترک را برای چه کارهایی به خدمت گرفتند؟ در کارهای جنگی و ساختمانی.

3- غلامان ترک چگونه قدرت پیدا کردند؟ بعضی از غلامان ترک مسلمان شدند و به خاطر لیاقت و توانایی خود به فرماندهی سپاه و حکومت شهرها رسیدند.

4- حکومتهای ترک چگونه تشکیل شدند؟ فرماندهان ترک که به قدرت رسیدند، حکومتهای مستقلی در ایران تشکیل دادند.

5- سلسله های ترک را نام ببرید؟ غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان.

6- شاهان سلسله های ترک برای اداره ی کشور چه کردند؟ برای اداره ی امور کشور از وزیران ایرانی استفاده کردند.

7- فردوسی شاعر معروف ایران در زملن کدام سلسله و کدام پادشاه می زیست؟ سلطان محمود غزنوی

8- نام کتاب فردوسی چیست؟ شاهنامه

9- یکی از وزیران معروف سلجوقیان را نام ببرید؟ خواجه نظام الملک.

10- کار مهمّ خواجه نظام الملک چه بود؟ او در سراسر کشور مدرسه هایی ساخت که به نظامیّه معروف هستند.

11- در زمان حکومت سلسله های ترک، ایرانیان چه نقشی در اداره ی کشور داشتند؟ شاهان سلسله های ترک چون روش کشورداری را نمی دانستند، از وزیران با هوش ایرانی مانند خواجه نظام الملک استفاده می کردند.

 ****** برای اطلاعات بیشتر :

1- ایرانیان برای اینکه از زیر نفوذ بنی عبّاس خارج شوند، چه کردند؟ اداره ی بعضی قسمتهای کشور را در دست گرفتند.

2- حکومت طاهریان در کجا و توسط چه کسی تاسیس شد؟ در خراسان وتوسط یک ایرانی به نام طاهر که در تاریخ  به ذوالیمینین معروف است.

3- حکومت صفّاریان در کجا و توسط چه کسی تاسیس شد؟ در سیستان و توسط یعقوب لیث.

4- صفّار یعنی چه؟ چرا سلسله ی صفّاریان به این نام معروف شد؟ صفّار یعنی رویگر. چون بعقوب رویگر بود.

5- حکومت سامانیان در کجا تاسیس شد؟ در شمال خراسان و بخشهایی از کشور ترکمنستان.

6- مرکز حکومت سامانیان کجا بود؟ شهر بخارا.

7- حکومت آل بویه در کجا تاسیس شد؟ در جنوب و غرب ایران و سپس در بخشهایی از عراق.

8- شاهان آل بویه چندنفر بودند؟ چرا به این نام معروف شدند؟ سه نفر. چون نام پدرشان بویه بود.

9- در زمان کدام سلسله ایرانیان توانستند بغداد را گرفته و جکومت عباسی را از بین ببرند؟ احمد که کوچکترین پسر آل بویه بود بغداد را گرفت، آخرین خلیفه ی عباسی را کشت و حکومت عباسیان را از بین برد.

10- معروفترین نظامیّه در کجا بود؟ کدام شاعر ایرانی در آن مدرسه تحصیل کرد؟ نظامیّه ی بغداد. سعدی در نظامیّه یِ بغداد تحصیل کرد.

11- دوست خواجه نظام الملک که بعدها او را به قتل رساند چه نام داشت؟ حسن صبّاح.

12- مرکز حسن صبّاح کجا بود؟ گروه او چه نام داشت؟ قلعه ی الموت در نزدیکی قزوین. اسماعیلیان.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

سوالات درس 19- مطالعات پنجم ابتدایی

  با یاد و نام خدا

  سوالات درس 19- مطالعات پنجم ابتدایی

=========================       

1- چرا قیامهای زیادی علیه بنی امیّه شکل گرفت؟ چون حاکمان بنی امیّه از بیت المال استفاده ی شخصی می کردند، قوانین اسلام را زیرپا می گذاشتند، خود را از دیگر نژادها بالاتر دانسته و امامان را به شهادت می رساندند، مردم برضدّ آنها قیام کردند.

2- بنی عبّاس چگونه توانستند طرفدارانی در میان ایرانیان پیدا کنند؟ آنها با تبلیغات زیاد توانستند در میان ایرانیان طرفدارانی برای خود پیدا کنند.

3- ابومسلم که بود و چه کرد؟ ابو مسلم یک ایرانی ساکن خراسان بود که بنی عبّاس او را به فرماندهی سپاه خود انتخاب کردند.

4- ایرانیان در حکومت بنی عبّاس چه نقشی داشتند؟ بنی عبّاس شیوه ی کشورداری را نمی دانستند و برای اداره ی کشور وزیرانی را از بین ایرانیان انتخاب کردند.

5- آیا با روی کارآمدن حکومت بنی عبّاس، وضع مسلمانان تغییر کرد؟ چرا؟ خیر چون بنی عبّاس هم دستورات اسلام را زیرپا گذاشته و ستمگری را آغاز کردند ( حاکمان تغییر کردند اما شیوه ی حکومت تغییری نکرد ).

6- بنی عبّاس یعنی چه؟ بنی عبّاس یعنی فرزندان عباس. نام حکومتی است که بعد از بنی امیّه ( امویان ) تاسیس شد.

7- عباسیان یعنی چه؟ عبّاسیان همان معنی بنی عبّاس را می دهد. نام حکومتی است که بعد از بنی امیّه ( امویان ) تاسیس شد.

8- چرا بنی عبّاس حکومت را حق خود می دانستند؟ آنها خود را از نسل عبّاس عموی پیامبر می دانستند و به همین علت حکومت را حقّ خود می دانستند.

9- چرا قیام های زیادی برضدّ بنی عبّاس صورت گرفت؟ بعد از اینکه ستمگری حکومت بنی عبّاس آشکار شد، قیامهای زیادی برضدّ آنها صورت گرفت.

10- چرا بنی عبّاس وزیران خود را از میان ایرانیان انتخاب می کردند؟ چون شیوه ی درستِ کشورداری را نمی دانستند از وزیران ایرانی استفاده می کردند تا بتوانند حکومت کنند.

11- وزیران ایرانی چگونه سبب پیشرفت دانش و ادب شدند؟ آنها با تشویق نویسندگان، شاعران و دانشمندان، یبب پیشرفت دانش و ادب شدند.

12- بنی عبّاس چگونه حکومت می کردند؟ آنها هم مانند بنی امیّه به مردم ستم کرده و قوانین اسلام را زیرپا می گذاشتند.

13- مرکز حکومت عباسیان کدام شهر بود؟ بغداد

14- از چه زمانی ایرانیان حکومتهای تشکیل دادند؟ از اوایل قرن سوم هجری.

15- حکومتهای ایرانی که همزمان با عباسیان در ایران تشکیل شد را نام ببرید؟ طاهریان - سامانیان- صفاریان - علویان - آل بویه.

16- پادشاه کدام حکومت توانست خلیفه ی عباسی را شکست داده و او را زندانی کند؟ آل بویه.

17- شاهان سامانی  شاعران و دانشمندان را تشویق می کردند.

18- شاعر معروف دوره ی سامانی چه کسی بود؟ شعر معروف او چه نام داشت؟ رودکی - بوی جوی مولیان.

19- در زمان کدام سلسله شاعران توانستند دو باره به فارسی شعر بگویند؟ در زمان سامانیان.

20- کدام دانشمند ایرانی در زمان آل بویه می زیست؟ ابوعلی سینا که وزیر یکی از شاهان آل بویه بود.

*** برای اطّلاعات بیشتر :

1- کدام امامان به دست بنی عبّاس به شهادت رسیدند؟ امام هفتم امام موسی کاظم ( ع)، امام هشتم امام رضا (ع) و امام نهم امام محمد تقی (ع).

2- مرقد امام موسی کاظم (ع) و امام محمد تقی (ع) در کدام شهر و کدام کشور قرار دارد؟ در شهر کاظمین در کشور عراق.

3- خاندان ایرانی که وزارت بنی عبّاس را برعهده داشتند چه نام داشتند؟ برمکیان ( برامکه )

4- یکی از وزیران معروف عبّاسیان را نام ببرید؟ جعفر برمکی.

5- یکی از خلفای معروف عبّاسی را نام ببرید؟ هارون الرّشید. 

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

سوالات درس 18- مطالعات پنجم ابتدایی

  با یاد و نام خدا

  سوالات درس 18- مطالعات پنجم ابتدایی

===================================== 

1- پس از رحلت پیامبر (ص) مسلمانان برسر چه موضوعی اختلاف پیدا کردند؟ پس از رحلت پیامبر برسر جانشینی ( خلافت ) آن حضرت بین گروههایی از مسلمانان اختلاف پیدا شد.

2- بیعت کردن یعنی چه؟ یعنی با کسی پیمان ببندیم که از دستوراتش پیروی کنیم.

3- چرا پس از انتخاب ابوبکر به خلافت، حضرت علی (ع) و یارانش سکوت کردند؟ برای اینکه بین مسلمانان اختلاف ایجاد نشود سکوت کردند که این سکوت ایشان در پیشرفت اسلام در داخل و خارج شبه جزیره ی عربستان بسیار موثر بود.

4- در زمان کدام خلیفه، مسلمانان به ایران حمله کردند و حکومت ساسانیان را شکست دادند؟ در زمان عمر خلیفه ی دوم

5- علت جنگ حضرت علی (ع) با معاویه چه بود؟ حضرت علی (ع) معاویه را که مردی فاسد بود از حکومت شام ( سوریه ) برکنار کرد ولی معاویه نپذیرفت وهمچنان در شام ماند و به مخالفت ادامه داد و سرانجام میان آن حضرت و معاویه جنگ درگرفت.

6- خوارج چه کسانی بودند؟ گروهی از سپاهیان حضرت علی (ع) پس از جنگ صفّین به جای اینکه اشتباه خود را بپذیرند، از اطاعت آن حضرت سرپیچی کرده و با او دشمن شدند. به این گروه که معاویه را هم قبول نداشتند، خَوارِج می گویند ( خوارج جمع خارجی ).

7- کتاب نهج البلاغه حاوی سخنان ارزشمند کدام شخصیّت می باشد؟ حضرت علی (ع)

8- حضرت علی (ع) در چه تاریخی به شهادت رسیدند؟ در 21 رمضان سال چهلم هجری

9- پس از کشته شدن عثمان، مسلمانان با چه کسی بیعت کردند؟با حضرت علی (ع)

10- مرکز حکومت حضرت علی (ع) کدام شهر بود؟ شهر کوفه در عراق

11- روش زندگی حضرت علی (ع) چگونه بود؟ آن حضرت زندگی ساده ای همانند مردم عادی داشتند و دست ستمگران را از بیت المال کوتاه کردند.

12- معاویه در کجا حکومت می کرد؟ در شام ( سوریه ی امروزی )

13- عمروعاص که بود؟ مشاور معاویه و شخصی بسیار حیله گربود.

14- جنگ میان حضرت علی (ع) و معاویه چه نام داشت و چرا به این نام نامیده شد؟ جنگ صفین نام داشت چون در محلی به نام صفّین روی داد.

15- عمروعاص برای پیروزی در جنگ صفّین چه کرد؟ دستور داد سپاهیانش قرآن ها را یرسر نیزه ها قرار داده و فریادبزنند: ما همه پیرو این کتابیم و نباید جنگ کنیم.

16- در برابر حیله ی عمروعاص، سپاهیان حضرت علی (ع) چه کردند؟ فریب خورده و دست از جنگ کشیدند. حضرت علی (ع) هرچه کرد موفّق نشد آنها را از حیله ی دشمن آگاه کند.

17- سرانجام جنگ صفّـبِن چه شد؟ از بین دو سپاه دونفر به عنوان داور انتخاب شدند تا خلیفه را انتخاب کنند. نماینده ی سپاهیان حضرت علی (ع) فریب عمروعاص را خورد و آن حضرت را از خلافت برکنار کرد اما عمروعاص این کار را نکرد و معاویه در خلافت باقی ماند.

18- نماینده ی سپاهیان حضرت علی (ع) در داوری که بود؟ ابوموسی اشعری

19- خوارج چگونه مردمی بودند؟ مردمی بسیار بی رحم ونادان بودند و به آزار و کشتار مسلمانان پرداختند.

20- سرانجام خوارج چه شد؟ حضرت علی (ع) آنها را در محلی به نام نهروان شکست داد و این جنگ نیز در تاریخ به جنگ نهروان معروف است.

21- حضرت علی (ع) در کجا و به دست چه کسی به  شهادت رسید؟ در مسجد کوفه و به دست یکی از خوارج به نام ابن ملجم.

22- ابن ملجم چگونه حضرت علی (ع) را به شهادت رساند؟ در 19رمضان سال چهلم هجری با شمشیر زهرآلود ایشان را زخمی کرد و آن حضرت دو روز بعد یعنی 21 رمضان سال 40 هجری به شهادت رسیدند.

23- مدت خلافت حضرت علی (ع) چقدر بود؟ تقریبا پنج سال.

24- آرامگاه حضرت علی (ع) در کجا است؟ در شهر نجف در عراق.

25- پس از شهادت حضرت علی (ع) مسلمانان با چه کسی بیعت کردند؟ با پسر بزرگ ایشان یعنی امام حسن (ع) بیعت کردند.

26- چرا معاویه تصمیم گرفت با امام حسن (ع) جنگ کند؟ چون فهمید پیروان حصرت علی (ع) با امام حسن (ع) بیعت کرده اند.

27- چرا معاویه به امام حسن (ع) پیشنهاد صلح داد؟ معاویه چون از جنگ با امام حسن (ع) می ترسید، از ایشان درخواست صلح کرد.

28- مرکز حکومت معاویه کجا بود؟ شهر دمشق در شام ( سوریه ی امروزی )

29- چرا امام حسن (ع) مجبور شد صلح با معاویه را بپذیرد؟ چون بسیاری از سپاهیان امام حسن (ع) را افراد منافق و سست ایمان تشکیل می دادند که معاویه با وعده ی پول و مقام میانشان اختلاف ایجاد کرد وآنها را فریب داد.

30- شرایط صلح امام حسن (ع) با معاویه چه بود؟ اول، معاویه از بیت المال مسلمانان استفاده ی شخصی نکند. دوم، معاویه برای خود جانشینی انتخاب نکند و سوم جان و مال مسلمانان در امان باشد.

31- آیا معاویه شرایط صلح با امام حسن (ع) را رعایت کرد؟ خیر او از بیت المال برای خود کاخی درست کرد و پسرش یزید را به جانشینی خود انتخاب کرد و سلسله ی بنی امیّه ( امویان ) را تاسیس کرد.

32- امام حسن (ع) به تحریک چه کسی و چگونه به شهادت رسید؟ به تحریک معاویه مسموم شده و به شهادت رسیدند.

33- مدت امامت امام حسن (ع) چند سال بود؟ ده سال.

34- پس از شهادت امام حسن (ع) معاویه چه کرد؟ او شرایط صلح را زیرپا گذاشت و کاخی ساخت و پسرش را به جانشینی خود انتخاب کرد.

35- بنی امیّه یعنی چه؟ بنی امیّه یعنی فرزندان امیّه و به حکومتی گفته می شود که معاویه ایجاد کرد.

36- امویان یعنی چه؟ امویان همان معنی بنی امیّه را می دهد و به حکومتی گفته می شود که معاویه ایجاد کرد.

37- چه کسی حکومت بین امیه ( امویان ) را تاسیس کرد؟ معاویه

38- پس از شهادت امام حسن (ع) چه کسی به امامت شیعیان رسید؟ برادرشان امام حسین (ع).

39- امام حسین (ع) چند سال امامت کردند؟ حدود 11 سال.

40- در مدت امامت امام حسین (ع) چه کسانی در شام حکومت می کردند؟ ابتدا معاویه و سپس پسرش یزید.

41- معاویه چگونه آدمی بود؟ معاویه ظالم و حیله گر بود، به ظاهر خود را دیندار و دلسوز مسلمانان نشان می داد و آشکارا دستورات اسلام را زیرپا نمی گذاشت..

42- یزید که بود؟ پسر معاویه بود که بعد از او به خلافت ( حکومت ) رسید.

43- یزید چگونه آدمی بود؟ یزید ظالم و ستمگر بود و به طور آشکار گناه می کرد و دستورهای اسلام را زیرپا می گذاشت.

44- چه شد که امام حسین (ع) از عربستان به عراق ( کوفه ) رفتند؟ چون مردم کوفه از ایشان دعوت کردند که به آن شهر بروند.

45- امام حسین (ع) در مورد علت هجرت خود چه می فرماید؟ امام حسین (ع) می فرماید: من برای زنده نگهداشتن دین اسلام و امربه معروف و نهی از منکر قیام کرده ام.

46- امام حسین (ع) و یارانش در چه روزی و درکجا با سپاهیان یزید جنگیدند؟ در روز دهم محرم ( عاشورا ) سال 61 هجری قمری ودر محلی به نام کربلا.

47- واقعه ی کربلا چه تاثیرات و نتایجی داشت؟ خانواده ی بنی امیّه را رسوا و ظلم وفساد آنان را آشکار کرد. سرمشق خوبی برای قیام برضد بنی امیّه و همه ی ظالمان شد.

 **** برای اطّلاعات بیشتر :

1- اختلاف مسلمانان پس از پیامبر بر سر چه بود؟ عده ای بنابه سفارش پیامبر در غدیر خم، حضرت علی (ع) را جانشین وی می دانستند و گروهی دیگر هم این موضوع را قبول نداشتند.

2- خلافت یعنی چه؟ جانشینی پیامبر را خلافت می گویند.

3- پیامبر در کجا حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرده بود؟ در محلی به نام غدبرخُم

4- پس از پیامبر چه کسی به خلافت انتخاب شد؟ ابوبکر

5- خلافت ابوبکر چقدر طول کشید؟ بیش از دوسال

6- بعد ازابوبکرچه کسی خلیفه شد؟ عُمَر

7- عمر چندسال خلافت کرد؟ ده سال

8- در زمان خلافت عمر چه اتفاقاتی افتاد؟ مسلمانان سرزمینهای زیادی از جمله ایران را به قلمرو حکومت خود اضافه کردند.

9- عُمَر به دست چه کسی کشته شد؟ به دست یکی از مخالفانش که ایرانی بود زخمی و کشته شد.

10- نام قاتل عمر چه بود؟ فیروز معروف به ابولولو  ( لولو در زبان عربی به معنی مروارید می باشد ).

11- پس از عمر چه کسی خلیفه شد؟ عُثمان

12- وضعیت مردم در زمان خلافت عثمان چگونه بود؟ برخی از حاکمان شهرها به مردم ستم می کردند و عثمان به درخواست مردم برای برکناری این حاکمان توجهی نکرد. سرانجام گروهی از مخالفان خانه ی عثمان را محاصره کرده و او را کشتند.

13- پس از عثمان چه کسی خلیفه شد؟ پس از عثمان مسلمانان با اصرار از حضرت علی (ع) خواستند که خلافت را بپذیرد.

14- پس از شهادت امام حسین (ع)، خانواده اش را به اسیری به کجا بردند؟ به شهر دمشق در شام.

15- محل شهادت امام حسین (ع) اکنون در کدام شهر و کدام کشور قرار دارد؟ در شهر کربلا در کشور عراق.

16- مردم برای زیارت مرقد مطهر چه کسی به سوریه می روند؟ حضرت زینب (س)

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

سوالات فصل دهم علوم تجربی : خاک با ارزش

  با یاد و نام خدا

  سوالات فصل دهم : خاک با ارزش

=============

1- خاک چیست؟ مواد دانه ریزی که ریشه ی گیاهان می توانند در آنها رشد کنند خاک می گویند.

2- خاک بزرگترین منبع طبیعی تولید غذا برای انسان و بسیاری از جانداران است.

3- یکی از روش های نشکیل خاک، خرد شدن سنگها است.

4- سنگها براثر هوازدگی خرد شده و تجزیه می شوند.

5- سنگها در طول سالها براثر وزش باد، ریزش کوه یا حرکت به همراه آب با هم برخورد کرده و خرد می شوند. مواد خرد شده براثر تغییر شیمیایی به خاک تبدیل می شوند.

6- برای تشکیل لایه ای از خاک به قطر یک سانتی متر، بیش از 200 سال زمان لازم است.

7- سنگها چگونه خُرد می شوند تا خاک به وجود بیاید؟ سنگها در طول سالیان دراز به چند طریق خرد می شوند :

    الف- سنگها روزها در زیر نور خورشید گرم شده و شب ها سردشده و ترک برمی دارد و در طول سالیان دراز خُرد می شوند.

    ب- آب در زمستان در بین ترک سنگها یخ زده و سنگها را خُرد می کند.

    پ- ریشه ی گیاهان سبب خُرد شدن سنگها می شود.  

    ت- فشار سنگهای بالایی  سنگهای زیری را خرد می کند.

    ث- قرار گرفتن سنگها در مسیر آب رودها و رودخانه ها و برخورد آنها با هم سبب خرد شدن سنگها می شود.

    ج- جانوران برای درست کردن لانه زمین را سوراخ کرده و سبب شکسته شدن سنگها می شوند.

    چ- سنگها براثر هوازدگی خرد شده و تجزیه می شوند.

8- عوامل موثر در تشکیل خاک کدامند؟ خرد شدن فیزیکی - موجودات زنده ( گیاهان - جانوران ) - تغییرات دما ( یخ زدن ).

9- ریشه ی گیاهان چگونه سبب خرد شدن سنگها می شوند؟ ریشه ی گیاهان رشد کرده و به داخل شکاف سنگها می روند. به مرو زمان ریشه بزرگتر شده و سنگها را می شکند تا برای خود جا باز کند.

10- آیا نوع سنگ در مقدار خاکی که تشکیل می شود تاثیر دارد؟ بلی. از سنگ نرم خاک بیشتری تولید می شود.

11- چرا خاکها رنگهای متفاوت دارند؟ چون از خرد شدن سنگهایی با جنس مختلف به وجود می آیند.

12- خاک در بیابانها تشکیل می شود یا در جاهای پرباران و مرطوب؟ چرا؟ در جاهای پرباران و مرطوب. زیرا در این نواحی سنگها خیس بوده و زودتر خرد می شوند. به همین دلیل در مناطق خشک و گرم ساختمانهای قدیمی بیشتری دیده می شوند.

13- دو عامل اصلی تخریب سنگها و تشکیل خاک چه هستند؟ دما و رطوبت.

14- فشار سنگهای بالایی چه اثری در تشکیل خاک دارد؟ فشار سنگهای بالایی سبب تخریب سنگهای زیری و تشکیل خاک می گردد.

15- آیا آب از همه ی خاکها به یک اندازه و با یک سرعت عبور می کند؟ خیر. آب از ماسه و شن که دانه های درشتی دارند، با سرعت بیشتری عبور می کند.

16- میزان چذب آب ( ذخبره ی آب ) در خاک باغچه بیشتراست یا در ماسه و شن؟ در خاک باغچه.

17- اگر برگها روی زمین بریزند چه می شود؟ برگها تغییر کرده رنگ آنها تیره شده به طوری که صورت اولیه ی گیاه در آن مشخص نیست ( ص 82 ).

18- گیاخاک چه تاثیری در کشاورزی دارد؟ گیاخاک قدرت نگهداری آب را زیاد می کند، فضای خالی بین ذرّات خاک را افزایش می دهد و سبب نفوذ هوا به داخل خاک می شود، که برای رشد گیاهان بسیار مفید است. گیاخاک مواد مناسب و لازم برای رشد گیاهان را دارد.

19- گیا خاک در کدام قسمت خاک قرار می گیرد؟ در قسمت بالای خاک یا خاک رویی.

20- خاک رویی یعنی چه؟ به بخش بالایی خاک که دارای گیاخاک، مواد معدنی مورد نیاز گیاه است، خاک رویی می گویند.

21- در کشاورزی خاک رویی مهم است یا خاک زیری؟ چرا؟ خاک رویی. چون دارای گیاخاک و املاح موجود در خاک است.

22- هرچه خاک دانه ریزتر باشد، دیرتر ته نشین شده و آب گل آلود است.

23- باقیمانده ی گیاهان که درون خاک قرار می گیرد به مرور زمان می پوسد و مخلوط تیره رنگی به دست می آید که گیاخاک نام دارد.

24- چرا خاک رس برای کشاورزی مناسب نیست؟ دانه های خاک رس پس از خیس شدن به هم می چسبند و ریشه ی گیاه نمی تواند در آن رشد کرده و غذای مورد نیاز را از زمین بگیرد.

25- چه نوع خاکی برای کشاورزی مناسب است؟ خاکی که به مقدار مساوی دارای ماسه، خاک رس وگیاخاک باشد، برای کشاورزی مناسب است مانند خاک باغچه.

26- چرا خاک باغچه برای رشد گیاه مناسب است؟ وجود خاک رس آب را نگه می دارد. وجود ماسه سبب نفوذ پذیری خاک می شود و گیاخاک مواد مورد نیاز گیاه برای رشد را تامین می کند ( ص 83 ).

27- فرسایش خاک یعنی چه؟ از بین رفتن خاک رویی براثر عوامل مختلف را فرسایش خاک می گویند.

28- چه عواملی باعث فرسایش خاک می شود ؟  آب های جاری مثل رودها و سیلاب ها که خاک را کنده و باخود می برد. کارها یی چون شخم نا مناسب، آبیاری نادرست، شیب زمین، از بین رفتن پوشش گیاهی، تبدیل زمینهای کشاورزی و باغ ها به ساختمان، کارخانه و ساخت جاده ها، حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله و آتشفشان، باعث فرسایش خاک و از بین رفتن آن می شود.

29- چگونه می توانیم از فرسایش خاک جلوگیری کنیم؟ درختان را قطع نکنیم چون ریشه ی آنها سبب استحکام خاک می شود. شخم زدن مناسب سبب جلوگیری از فرسایش خاک می شود. از چرای زیاد دامها در یک منطقه جلوگیری کنیم تا پوشش گیاهی از بین نرود ( ص 84 ).

آیا می دانید که :

1- چه نوع خاکی برای  کشاورزی مناسب تر است؟ خاکی که به مقدار مساوی دارای ماسه، خاک رس وگیاخاک باشد برای کشاورزی مناسب تر است زیرا، سرعت نفوذ و حجم ذخیره ی آب در این نوع خاک بیشتر است.

2-  پوشش گیاهی چه فایده ای دارد؟ جلو فرسایش خاک را می گیرد و ترکیب مواد آلی حاصل از باقی‌مانده‌های گیاهی که مرتباً به خاک افزوده می‌شوند سبب تقویت خاک می شوند.

3- در تشکیل خاک هم تغییرات شیمیایی و هم تغییرات فیزیکی بر روی سنگها اثر دارد.

4- هر چه رنگ خاک تیره تر باشد، مقدار گیاخاک آن بیشتر است. مقدار گیاخاک در خاک مزارع، باغ ها و باغچه ها زیاد و در خاک های بیا بانی بسیار کم است.   

5- برای تامین غذای مورد نیاز دامها چه باید کرد؟ باید محل چرای دامها را در فاصله ی زمانی مناسب تغییر داد و چراگاهها را با فاصله ی زمانی مناسب، به چرای دامها اختصاص داد.

توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  دوم اردیبهشت ماه تولد رامتین راکی  یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.